1. Aktualności
  2. Polska

Tesco (prawie) wychodzi z Polski

Źródło: Tesco
Autor: Janusz Górski

Tesco poinformowało dziś o sprzedaży swojego biznesu w Polsce firmie Salling Group. Transakcja, która podlega zatwierdzeniu przez organy antymonopolowe, obejmuje 301 sklepów, centra dystrybucji i główną siedzibę.

Całkowita wartość przedsiębiorstwa ustalona w ramach transakcji wynosi 900 mln PLN (równowartość 181 mln GBP), a łączne wpływy netto mają wynieść około 819 mln PLN (równowartość 165 mln GBP), w gotówce. Sfinalizowanie transakcji spodziewane jest w bieżącym roku finansowym. Wpływy ze sprzedaży zostaną przeznaczone na ogólne cele korporacyjne.

Komentując sprzedaż, Dave Lewis, Prezes Grupy Tesco, powiedział: – Ta transakcja pozwoli nam skoncentrować się w regionie na działalności w Czechach, na Węgrzech i Słowacji, gdzie mamy silniejszą pozycję rynkową i możliwości wzrostu oraz osiągamy marże i wyniki finansowe, które stanowią wartość dla Grupy. Chciałbym podziękować wszystkim naszym koleżankom i kolegom z Tesco w Polsce za ich zaangażowanie w obsługę klientów w Polsce przez tak wiele lat. Energia i zaangażowanie, jakie wykazali w ciągu ostatnich dwóch lat, przekształcając Tesco w Polsce na model dwuformatowy, były niesamowicie imponujące. Uważamy, że ta transakcja to najlepszy sposób zabezpieczenia przyszłości firmy dla naszych pracowników i klientów w Polsce.

Dodatkowo Grupa Tesco poczyniła znaczne postępy w sprzedaży pozostałych nieruchomości w Polsce, nieuwzględnionych w transakcji. W ciągu ostatnich 18 miesięcy zostały sprzedane lub uzgodniono sprzedaż 22 sklepów, co daje wpływy netto w wysokości około 200 mln GBP. Grupa Tesco będzie prowadzić dalsze działania w celu sprzedaży pozostałych nieruchomości, w tym 19 działających sklepów, nie objętych tą transakcją sprzedaży.

Salling Group A/S jest w 100% własnością Salling Foundations z Danii i obsługuje 11 mln klientów tygodniowo w Niemczech, Polsce i Danii; ma 50 000 pracowników i roczne obroty w wysokości około 7 mld GBP. Tesco Polska osiągnęło w roku finansowym 2019/20 przychody (bez VAT i paliw) w wysokości 1 368 mln GBP i stratę operacyjną przed uwzględnieniem kosztów nadzwyczajnych w wysokości 24 mln GBP.

W roku finansowym 2019/20, 301 sprzedawanych sklepów w Polsce osiągnęło przychody (bez VAT i paliw) w wysokości 947 mln GBP i stratę przed opodatkowaniem w wysokości 107 mln GBP, po uwzględnieniu kosztów nadzwyczajnych (głównie koszty restrukturyzacji i odpisy). 301 sprzedawanych sklepów w Polsce posiadało wartość brutto aktywów w wysokości 681 mln GBP na koniec roku finansowego 2019/20. Wszystkie 301 sklepów objętych transakcją przejdzie rebranding podczas 18-miesięcznego okresu przejściowego.