1. Aktualności
  2. Polska

Mlekpol (SM): Bez wsparcia na poziomie rządu przedsiębiorcy nie mogą dalej rozwijać biznesu w handlu z Chinami

Źródło: Mlekpol (SM)/V5
Autor: Janusz Górski
© mlekpol (sm)

– Potrzebujemy spójnej, wypracowanej z przedsiębiorcami, konsekwentnie wdrażanej strategii gospodarczej państwa polskiego wobec Chin. Wstrzymywanie się z decyzjami na linii UE-USA- Chiny i zbyt rzadkie i nieregularne spotkania na wysokim szczeblu władz nie sprzyjają zmniejszaniu się deficytu w wymianie handlowej z Chinami. Polscy przedsiębiorcy i ich chińscy partnerzy potrzebują wsparcia i zaangażowania na poziomie rządu i nie mogą dalej rozwijać biznesu „w pojedynkę” – powiedziała Małgorzata Cebelińska podczas panelu 9. edycji forum współpracy gospodarczej Polska-Chiny w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Z tym wnioskiem zgodził się profesor Grzegorz Kołodko, który podkreślił, że bez wyraźnego zaangażowania władz na szczeblu polskiego rządu, nie ma możliwości budowania i rozwijania relacji handlowych z Chinami.

Chiny to ważny dla Polski rynek wymiany handlowej, którego wartość szacuje się w miliardach euro. Oceną współpracy i perspektywami relacji polsko-chińskich podczas Kongresu w Katowicach zajęli się zaproszeni eksperci i ekonomiści. O swoich doświadczeniach w budowaniu relacji i współpracy handlowej z chińskimi partnerami opowiadała m.in. Małgorzata Cebelińska Dyrektor Handlu Mlekpol (SM).

Wśród zaproszonych gości-ekspertów pojawili się między innymi ekonomista profesor Grzegorz Kołodko, Prezes Polskich Linii Lotniczych LOT Rafał Milczarski, przedstawiciel Banku Światowego Marcin Piątkowski, profesor Kong Tianping  z Uniwersytety w Pekinie. Sektor polskiej żywności reprezentowała Małgorzata Cebelińska, Dyrektor Handlu Mlekpol (SM) – żywność, to jeden z najszybciej rozwijających się sektorów wymiany handlowej pomiędzy Polską a Państwem Środka. Mlekpol (SM) jest liderem eksportu polskiego mleka do Chin – w ubiegłym roku Spółdzielnia wyeksportowała ponad 25 tysięcy ton swoich produktów na rynek chiński, głównie pod własną marką Łaciate.

Wypełniona sala oraz ogromne zainteresowanie panelem pokazuje, że chiński rynek jest ważnym elementem rozwijania Polskiej gospodarki, co podkreślali w swoich wypowiedziach uczestnicy forum. Mlekpol (SM) eksportuje ponad 30% swojej rocznej produkcji. Ważnymi rynkami eksportowymi dla mleczarni są Chiny oraz państwa Azji południowo-wschodniej. Głównymi produktami ekspertowymi są mleko UHT oraz proszki mleczne, a rosnącym zainteresowaniem importerów z Chin cieszą się masło oraz sery.

Ostatnie wiadomości o firmie