1. Aktualności
  2. Świat

Arla Foods wypłaci cały zysk netto za 2018 r. rolnikom

Źródło: Forum Mleczarskie Biznes
Autor: Janusz Górski

Mimo trudnego startu w pierwszym kwartale 2018 r. Arla Foods poprawiła przychody ze sprzedaży na tyle, że są one zbliżone do tych rok wcześniej. W 2018 r. przychody te wyniosły 10,4 mld euro wobec 10,3 mld euro w 2017 r. Cały zysk netto w wysokości 290 mln euro ma być wypłacony rolnikom.

Przychody ze sprzedaży produktów markowych przekroczyły pułap 45% (dokładnie 45,2%), co było celem długoterminowym obecnego planu strategicznego. Sprzedaż produktów sygnowanych marką Arla wyniosła 3,03 mld euro (+0,2%), Lurpak: 561 mln euro (+6,3%), Puck 325 mln euro (+3,8%). Sprzedaż produktów marki Castello spadła do 180 mln euro (-0,6%), głównie z uwagi na wahania kursowe.

Arla Foods czerpała 62% przychodów ze sprzedaży w Europie, co było możliwe dzięki wzrostowi o 2,5% (sam Arla Skyr odnotował 22% wzrost sprzedaży). Dla porównania dynamika w mleku bio wyniosła 2,7%. Gorące lato w Europie miało pozytywny wpływ na sprzedaż napojów mleczarskich, która wzrosła o 10,1% do 248 mln euro.

Na rynkach pozaeuropejskich największa rola przypadła obszarom tj. Bliski Wschód i Północna Afryka, gdzie przychody Arla Foods wyniosły 560 mln euro (wobec 549 mln euro w 2017 r.).

Firma planuje zainwestować 458 mln euro w 2019 r. Główne projekty obejmują nową wieżę proszkową w Pronsfeld w Niemczech, rozbudowę i modernizację zakładów produkcyjnych w północnej Europie oraz duże inwestycje w Arla Foods Ingredients.

W 2019 r. firma spodziewa się przychodów w przedziale 10,2-10,6 mld euro.