1. Aktualności
  2. Polska

Spomlek (SM) zwiększa rentowność sprzedaży i zyskuje na oszczędności energii

Źródło: Spomlek (SM)
Autor: Janusz Górski
© spomlek (sm)

2018 rok zapisze się w historii mleczarni Spomlek (SM) pod względem rekordowej ilości sprzedanych serów. Mleczarnia odnotowała znaczący, bo aż 20% wzrost sprzedaży serów premium. Poza tym jako pierwsza firma w Polsce wprowadziła do sprzedaży izolat białek serwatkowych WPI.

Rok 2018 Spomlek może zdecydowanie zaliczyć do udanych. Ten czas upłynął pod znakiem licznych inwestycji w zakresie produkcji, umacniania pozycji lidera w segmencie serów premium oraz rozwoju działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu.

Dobry rok

Ostatnie 12 miesięcy były dla Mleczarni Spomlek bardzo intensywne. Łączna ilość wyprodukowanych przez nią serów wyniosła niespełna 24 tys. ton, jest to o 10% więcej w porównaniu do roku 2017. Ponadto udało jej się wypracować zysk na satysfakcjonującym poziomie.  

– Patrząc na cały 2018 rok mimo licznych zawirowań na rynku mleczarskim jesteśmy zadowoleni z wszystkiego, co udało nam się przez ten czas osiągnąć. Mamy jasno wytyczoną ścieżkę swojego rozwoju i staramy się jej trzymać, co nie oznacza, że jesteśmy zamknięci na to, co dzieje się w branży, a wręcz przeciwnie. Bacznie obserwujemy, analizujemy, a nawet staramy się wyprzedzać trendy panujące na rynku serów. Przede wszystkim skoncentrowaliśmy się na umocnieniu naszej pozycji rynkowej oraz pozycji naszych kluczowych marek – Serenada i Skarby Serowara. Ponadto udało nam się osiągnąć główny cel, czyli zwiększenie rentowności sprzedaży. Liczymy na to, że w 2019 roku ten wzrost przekroczy 7% – podkreśla Edward – Bajko, Prezes Zarządu Spółdzielczej Mleczarni Spomlek.

 

Liczne inwestycje i modernizacje

Rok 2018 był intensywny dla mleczarni również w kontekście przeprowadzonych inwestycji. Obejmowały one przede wszystkim działania w zakresie poprawy efektywności energetycznej, które umożliwiły oszczędność energii we wszystkich zakładach mleczarni o ok. 20%. Skupiono się również na zwiększeniu mocy przerobowych oraz wprowadzaniu ulepszeń w obszarze produkcji. Na potrzeby działu proszkowni zakupiono urządzenia umożliwiające produkcję izolatów białek serwatkowych. Z kolei do działu konfekcji mleczarnia kupiła i uruchomiła nową linię do pakowania plastrów sera. Mleczarnia Spomlek od początku swojej działalności dużą uwagę przywiązuje również do ochrony środowiska naturalnego. W tym celu rozpoczęła dwie inwestycje modernizujące i rozbudowujące oczyszczalnie ścieków w Radzyniu Podlaskim i w Chojnicach.

 

Rebranding polskiej w Polsce marki serów

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów w sierpniu 2018 roku mleczarnia postanowiła wprowadzić na rynek produkty pod marką Serenada w nowych odsłonach.

Trendy na rynku produktów nabiałowych zmieniają się bardzo szybko i aby za nimi nadążyć trzeba stale szukać nowych sposobów na zwrócenie uwagi konsumenta, wzbudzenie jego zaskoczenia. Po licznych badaniach doszliśmy do wniosku, że odświeżenie szaty graficznej Serenady jest właśnie tym, czego oczekuje dzisiejszy konsument i sygnały, jakie dostaliśmy z rynku utwierdziły nas tylko w przekonaniu, że podjęliśmy słuszną decyzję – tłumaczy Paweł Gaca, Wiceprezes Zarządu Spomleku.

Rebrandingowi towarzyszyła intensywna kampania reklamowa obejmująca telewizję oraz internet – video i display. Spot reklamowy był emitowany, m.in. na kanałach: TVN, Polsat, TVP1, TVP2 oraz w najpopularniejszych stacjach tematycznych m.in. TVN Style, Kuchnia+. W ciągu miesiąca od wystartowania kampanii uzyskał ponad milion wyświetleń w serwisie youtube.com.

 

Skarby Serowara w ponad 200 restauracjach

W 2018 roku mleczarnia konsekwentnie umacniała swoją pozycję również w kategorii serów premium. Dzięki ścisłej współpracy z najlepszymi szefami kuchni Skarby Serowara pojawiły się już w ponad 200 znakomitych restauracjach w całej Polsce. W październiku miała miejsce premiera nowych serów dedykowanych sektorowi HoReCa Bursztyn Szefa i Szafir Szefa, które dojrzewają aż 15 miesięcy. Planując zwiększenie swojej aktywności w branży HoReCa  mleczarnia dedykowała grupę handlowców, którzy zajmują się rozwojem współpracy z tym sektorem.

 

Społeczna odpowiedzialność

Podsumowując ubiegłoroczne sukcesy nie sposób nie wspomnieć o zaangażowaniu mleczarni Spomlek (SM) w działania na rzecz społecznej odpowiedzialności biznesu. Prawie 200 tys. oddanych głosów na 18 wybranych placówek zdrowia – to finał organizowanej przez mleczarnię akcji Serenada dla Dzieci, w ramach której organizuje wyjątkowe kąciki zabaw dla najmłodszych. W sumie zrealizowała już dziewięć takich miejsc, a do końca lutego tego roku ma ich powstać kolejne sześć. Wzorem poprzednich lat firma nagrodziła również swoich najlepszych dostawców w ramach VII edycji konkursu Gospodarstwo Roku oraz ufundowała stypendia najlepszym studentom kształcącym się na kierunkach związanych z hodowlą bydła mlecznego, produkcją mleka oraz przetwórstwem mleka i żywności. Firma pomogła również dziewięciu rodzinom, włączając się w akcję Szlachetna Paczka.

 

Kolejne nagrody

Praca i całoroczne zaangażowanie zespołu mleczarni Spomlek (SM) zostały docenione w licznych konkursach o charakterze lokalnym oraz ogólnopolskim. W kwietniu ubiegłego roku Spomlek (SM) zdobył zaszczytny tytuł Ambasadora Województwa Lubelskiego, a miesiąc później zwyciężył w rankingu „Najlepszych Firm Lubelszczyzny” w kategorii „Najlepsza Firma Spożywcza”. Konsumenci oraz branża docenili również smak i jakość radzyńskich produktów, o czym świadczą m.in. statuetka „Hermesa 25-lecia Poradnika Handlowca” za sery żółte Serenada oraz przyznanie im tytułu i certyfikatu Rodzinnej Marki Roku. Ponadto do kolekcji zdobytych przez mleczarnię nagród dołączył „Serowy Król” dla serów długodojrzewających w konkursie Festiwalu Serów i Twarogów Polskiego Mleczarstwa w Olsztynie oraz złoty medal dla sera Bursztyn w konkursie „Good Cheese 2018” w kategorii „Ser twardy na deskę”.

Na uwagę zasługują również wyróżnienia dla Prezesa Zarządu Edwarda Bajko, które w kontekście obchodzenia przez niego 10-lecia pracy na tym stanowisku nabierają szczególnego znaczenia. Należą do nich nagroda specjalna w konkursie EY Przedsiębiorca Roku oraz tytuł Menadżera Roku 2018 przyznawany przez miesięcznik Home&Market. Listę ubiegłorocznych sukcesów zamyka przyznanie prestiżowego certyfikatu „Jakość Tradycja” dla sera Salami. Ser ten zdobył również II miejsce w konkursie Lider Forum w kategorii „sery żółte plasterkowane”.

 

– Mówi się, że nie powinno się wracać do przeszłości, tylko iść dalej, ale my mamy świadomość, że to, co udaje nam się wypracować w jednym roku, rzutuje na kolejny. Poza tym patrząc na cały poprzedni rok jestem wdzięczny, że mam obok siebie tak wspaniały zespół pracowników, zaufanych dostawców, a także konsumentów, którzy doceniają naszą codzienną pracę. Z optymizmem patrzę na 2019 rok, tym bardziej, że będziemy obchodzić 110-lecie istnienia naszej mleczarni – dodaje Edward Bajko.