1. Aktualności
  2. Świat

Parmalat z mniejszymi obrotami i wyższym zyskiem netto

Źródło: Forum Mleczarskie za Parmalat
Autor: Janusz Górski

Parmalat, obecnie część Grupy Lactalis, pokazał wyniki finansowe za pierwszą połowę roku. Obrót spadł o 7,3% do 3,03 mld euro, ale zysk netto wzrósł z 30,6 mln euro do 39,9 mln euro. W samej Europie Parmalat sprzedał towary za 570 mln euro. We Włoszech firma umocniła pozycję w kategoriach mleka UHT i mleka pasteryzowanego, podobna sytuacja miała miejsce w kategorii śmietanki UHT. Stało się to pomimo negatywnych trendów sprzedażowych w kategoriach produktowych w jakich działa Parmalat.


Zdecydowanie dobrze wiodło się firmie w Ameryce Północnej: 1,13 mld euro obrotu. W USA, firma stopniowo zwiększa swoją obecność i sprzedaż w kategorii serów twardych dzięki aktywności promocyjnej. Firma umocniła swoją pozycję lidera w segmentach serów miękkich dojrzewających, serach ricotta i mozzarella.
W Kanadzie rentowność Parmalatu spadła, głównie ze względu na negatywne skutki sezonowe, wpływ waloryzacji zapasów, utratę dużego klienta w kategorii serów oraz niskich dochodów w grupie proszków.
Dochód ze sprzedaży w Ameryce Łacińskiej (poza Wenezuelą) wyniósł w pierwszej połowie 2018 r. 578,4 mln euro. W Brazylii lokalna spółka zależna potwierdziła swoją pozycję lidera kategorii na rynku mleka UHT i wzmocniła swoją drugą pozycję w kategorii serów. W Meksyku, pomimo pozytywnej tendencji na rynku serów, lokalna spółka zależna odnotowała spadek wolumenu sprzedaży bardziej rentownych produktów.
W Afryce Parmalat wygenerował sprzedaż o wartości 215,2 mln euro. W Republice Południowej Afryki Parmalat nadal był liderem w segmencie mleka smakowego i wiceliderem w segmencie mleka UHT. Lokalna spółka zależna zachowała pozycję lidera w kategorii serów i potwierdziła swoją drugą pozycję w segmencie jogurtów. Gorzej wiodło się oddziałowi w Zambii, gdzie odnotowano straty.
W regionie Australii i Oceanii odnotowano przychody w wysokości 502,6 mln euro, ale tylko 0,3 mln euro w pozycji EBITDA (dochód przed opodatkowaniem, amortyzacją i odsetkami od kredytów). W Australii Parmalat utrzymał pozycję lidera lub współlidera w segmentach mleka pasteryzowanego, mleka smakowego, mleka UHT i deserów mlecznych. Na wynikach zaważyły jednak słabe wyniki kategorii proszków.