1. Aktualności
  2. Świat

USA: Lactalis połknie Stonyfield za 875 mln USD

Źródło: Forum Mleczarskie
Autor: Janusz Górski
© danone

Ani Chińczycy z Inner Mongolia Yili Industrila ani Meksykanie z Grupo Lala, tylko francuska Grupa Lactalis, największa firma mleczarska świata nabędzie Stonyfield. Lactalis przebił wszystkie oferty i wyłożył na stół 875 mln USD tj. 768 mln euro. Danone robi doskonały interes, gdyż obroty roczne firmy Stonyfield to 370 mln USD tj. 330,5 mln euro. Ale Danone zabezpieczył przejęcie z 2016 roku, dzięki któremu zbierze zyski, które są na wyciągnięcie ręki dzięki produktom alternatywnym dla mleczarskich.



Stonyfield to znany i ceniony w USA producent wyrobów mleczarskich bez GMO, bez pestycydów w paszy dla zwierząt. Stonyfield wytwarza żywność organiczną: jogurty pod markami Stonyfield, Oh My Yog, YoKids, YoBaby (dla dzieci od 6 miesiąca życia do 2 lat) oraz Grassfed (od krów żywionych sianem), a także mleko i śmietanę.
Stonyfield należał dotąd do firmy Danone. Po tym jak Grupa Danone nabyła firmę WhiteWave od koncernu Dean Foods (marki Alpro, Silk, So Delicious, Vega, Provamel, Horizon Organic, Wallaby Organic, Earthbound Farm), Departament Sprawiedliwości USA zażądał odsprzedania części posiadanych spółek z portfolio Danone. Rozpoczęło się poszukiwania kupca na Stonyfield. Według doniesień amerykańskich mediów o Stonyfield ubiegali się Chińczycy oraz Meksykanie, reprezentujące największe koncerny mleczarskie (odpowiednio Yili i Grupo Lala).
Danone odsprzedając Stonyfield, a zostawiając sobie WhiteWave realizuje strategię zakupów wynikającą z obserwowanych od wielu lat silnych trendów. Jednym z głównych jest coraz większa popularność produktów alternatywnych dla mleczarstwa (sojowych, migdałowych, kokosowych, owsianych, ryżowych itp). Marka Alpro, Silk i Vega należą do najlepiej rozpoznawalnych w tym zakresie w USA i Europie.