Serwis www.forummleczarskie.pl wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji, które pozwalają lepiej adaptować stronę do potrzeb i preferencji Czytelników oraz budować statystyki dotyczące oglądalności. Cookies można wyłączyć w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki internetowej. Brak takiej zmiany oznacza możliwość zapisu w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce prywatności. Zamknij

Aktualności

Mleczarnia w Chojnicach obchodzi 120-lecie

Źródło: Spomlek (SM)   Dodano: 2015-09-21 11:59:51

Za protoplastę chojnickiej mleczarni uznany został zakład, który pod koniec XIX w. otworzył przy ulicy Wałowej Johann Rahm. Pracowały w nim zaledwie trzy osoby. Tego rodzaju małe przedsiębiorstwa dominowały wówczas w Chojnicach, które licząc 10 tys. mieszkańców, były w niewielkim stopniu uprzemysłowione. W branży spożywczej działały wówczas m.in. trzy browary, również zatrudniające po kilka osób. W 1909 r. nastąpiła zmiana właściciela, a zakład przerabiał wówczas ok. 60 000 litrów mleka miesięcznie – czyli tyle, ile dzisiaj przez mniej więcej 5 godzin! Wytwarzał mleko spożywcze, masło i ser.

– W tamtych czasach konsumentami produktów z mleczarni byli przede wszystkim mieszkańcy miast. Na wsiach gospodarze samodzielnie przetwarzali mleko na potrzebne im produkty, często także na sprzedaż. To powodowało, że w pewnym sensie mleczarnia „rywalizowała” o surowiec ze swoimi dostawcami. Trudno w ogóle tamte realia porównywać z dzisiejszymi czasami – mówi Damian Kożuch, dyrektor chojnickiej mleczarni.
Zakład w Chojnicach – po połączeniu w 2013 r. – działający jako oddział Spółdzielczej Mleczarni Spomlek z Radzynia Podlaskiego, to dziś bardzo nowoczesna mleczarnia, wyspecjalizowana w produkcji serów dojrzewających. Sztandarowym wyborem będzie Salami, z którego Chojnice znane są już od lat. Natomiast niedawno pracę rozpoczęła nowa linia produkcyjna o wydajności 300 tys. litrów mleka na dobę, czyli 900 ton sera miesięcznie.
– Pomimo długiej historii, nasza mleczarnia nigdy wcześniej nie zyskała tak dużego znaczenia na polskim rynku. Przez 100 lat byliśmy zakładem o charakterze lokalnym, a sprzedaż poza regionem podjęta jeszcze w latach 90. XX w. była bardziej wyrazem konieczności niż decyzją strategiczną. Dzisiaj ser z Chojnic oferowany jest pod znaną marką Serenada i dociera do konsumentów w całej Polsce – mówi Damian Kożuch. –To oczywiście przekłada się bezpośrednio na nasze możliwości rozwoju oraz współpracę z dostawcami. Dlatego, pomimo szacunku dla dorobku dawnej OSM Chojnice, warto było podjąć decyzję o połączeniu się z większą spółdzielnią. Samodzielnie nie bylibyśmy w stanie osiągnąć tak dużo w rywalizacji z tak silną konkurencją.

archiwum aktualności »
copyright
Nathusius Investments Sp. z o.o © 2008-2019
02-920 Warszawa
ul. Powsińska 23/6
tel: 22 642 43 12, fax: 22 642 36 25