1. Aktualności
  2. Świat

Parmalat zyskuje w pierwszym półroczu

Źródło: Forum Mleczarskie
Autor: Janusz Górski

Grupa Parmalat będąca własnością Grupy Lactalis odnotowała korzystne trendy w spzredazy swoich produktów w USA, Afryce, Australii i Europie. Niedawne akwizycje w Brazylii (Lacteos Brazil) oraz Włoszech (Latterie Friulane) miały korzystny wpływ na wynik finansowy, podczas gdy zakup Longwarry (Australia) i Esmeralda (Meksyk), ze względu na niesatysfakcjonujące ceny mleka w proszku i serów, nie przełożył się pozytywnie na wynik finansowy. Również przyspieszenie inflacji w Wenezueli nie dało pozytywnego impulsu. Grupa miała w pierwszym półroczu 2,96 mld euro obrotów, co stanowiło 6% wzrost realny oraz 169 mln euro EBITDA.


Spadki cen surowca poprawiły rentowność zakładów (w szczególności w USA). Szczególnie dobre wyniki były zasługą sprzedaży w Ameryce Łacińskiej, Afryce i Australii.
We Włoszech Parmalat pozostaje nr 1 w segmencie mleka UHT, mleka pasteryzowanego oraz śmietany UHT. Pozycja Parmalatu w segmentach jogurtów pozostałą niezmieniona. Łączne obroty na tych rynkach to 543 mln euro i 53 mln euro EBITDA, Na wynikach Parmalatu nieco zaciążyła w Europie sprzedaż w Rosji, a zwłaszcza deprecjacja rubla.
Rynek północnoamerykański (kanadyjski i amerykański) dały 1,13 mld euro przychodu i niosły korzystny wpływ na wynik półroczny Parmalatu z uwagi na silną pozycję dolara względem euro. Druga pozycja w segmencie serów w Kanadzie i silna pozycja w segmencie mozzarelli, ricotty i serów dojrzewających w USA przyczyniły się do dobrego wyniku.
W Ameryce Środkowej i Południowej odnotowano dobrą kondycję sprzedaży w Panamie, Ekwadorze, Kolumbii, Paragwaju. „Stare” struktury Parmalat w Brazylii również mogą pochwalić się dobrymi wynikami. Łączne obroty na tym rynku wyniosły 468,6 mln euro przy 29 mln euro EBITDA.
Rynek afrykański (RPA, Suazi, Mozambik, Zambia i Botswana) przyniosły 217 mln euro obrotu i 16,6 mln euro EBITDA. Parmalat zajmuje w RPA drugą lokatę na rynku mleka i jogurtów oraz pierwsze miejsce w segmencie mleka smakowego.
Australia odpowiadała za 504,5 mln euro obrotów i tylko 11,3 mln euro EBITDA.
Zysk netto Grupy wyniósł 38,5 mln euro.