1. Aktualności
  2. Polska

Fresh Logistics: Możliwości transportu kolejowego w transporcie żywności rosną

Źródło: Forum Mleczarskie Biznes
Autor: Janusz Górski
© fresh logistics

– W łańcuchu dostaw rola transportu intermodalnego znajduje swoje odzwierciedlenie w zwiększeniu bezpieczeństwa oraz skróceniu czasu przewozu, zmniejszeniu szkód nawierzchni drogowej, ale również zminimalizowania szkodliwego oddziaływania transportu na środowisko – mówi Forum Mleczarskiemu Biznes Tomasz Widurski, Kierownik Działu Transportu w firmie Fresh Logistics. – W Polsce transport intermodalny rozwija się bardzo dynamicznie i każdego roku transportowana jest coraz większa masa ładunkowa. W I półroczu 2014 roku koleją przetransportowano o 12,69% więcej niż w I półroczu 2013 roku, a liczba przetransportowanych jednostek intermodalnych wyniosła 345 880 ton.

– Udział przewozów intermodalnych w transporcie kolejowym jest jednak nadal niewielki i sięgnął 4,25% w I półroczu 2014 roku, jednak z roku na rok ta liczba rośnie (w 2013 roku współczynnik wyniósł 3,70%).Chociaż do innych krajów członkowskich pozostaje nam jeszcze daleko, to już teraz wiadomo, iż nie ma innego kierunku rozwoju w transporcie. Pamiętać należy, że rozwojowi transportu intermodalnego sprzyja polityka Unii Europejskiej, która w dużym stopniu promuje wprowadzenie rozwiązań transportowych korzystnych dla środowiska i poprawiających jakość życia –dodaje Tomasz Widurski.– Transport żywności jest bardzo trudnym w realizacji zadaniem dla przewoźnika. Potencjalne zmiany warunków podczas realizacji transportu oraz ewentualne nieprawidłowości w konstrukcji nadwozia mogą stać się przyczyną znacznego pogorszenia jakości przewożonych ładunków, a tym samym stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa konsumenckiego. Straty żywności spowodowane nieodpowiednimi warunkami realizacji transportu sięgają nawet 30%, co znajduje swoje odzwierciedlenie w znaczących dla producentów stratach finansowych. Prognozuje się, że blisko połowa transportu żywności wymaga transportu w kontrolowanych temperaturach. Ograniczenie popytu na kolejowe usługi transportowe uzasadnia się tym, że transport artykułów szybko psujących się musi odbyć się w krótkim czasie. Zły stan infrastruktury technicznej, w tym przede wszystkim infrastruktury punktowej, zdefiniować można jako strategiczne przesłanki ograniczające konkurencyjność transportu kolejowego dla transportu artykułów spożywczych – podsumowuje nasz rozmówca.

Ostatnie wiadomości o firmie