1. Aktualności
  2. Polska

Smurfit Kappa: Opakowania zbiorcze mogą pełnić szczególną rolę sprzedażową

Źródło: Forum Mleczarskie Handel
Autor: Janusz Górski

– W kontekście zmian w wyglądzie opakowań najbardziej wymagające są duże sieci handlowe, które dosyć precyzyjnie określają typ konstrukcji i funkcjonalność opakowań, jakie powinny pojawić się na ich sklepowych półkach – mówi Forum Mleczarskiemu Handel Marcin Sowik, Innovation & Development Manager w Smurfit Kappa. – Często nakłada to na producentów ograniczenia dotyczące kształtu i rozmiaru opakowań. Szczególną rolę pełnią tu opakowania zbiorcze. Badania Smurfit Kappa dowodzą, że na tego typu opakowaniach zasłonięte jest do 60% informacji dotyczących produktu jednostkowego. Dlatego tak ważne jest odpowiednie zaprojektowanie tej przestrzeni zbiorczej, by posłużyła nam jako kolejny kanał marketingowy oraz umożliwiła dotarcie do naszego konsumenta. Odpowiednie komunikaty umieszczone na opakowaniu zbiorczym pozwalają przekonać tych nie do końca zdecydowanych, do zakupu naszej marki, co potwierdzają prowadzone przez nas badania eye see.


– Innym ciekawym przypadkiem pod względem oczekiwań wobec opakowań z tektury są produkty nabiałowe wysoce wymagające, z uwagi na szybko zmieniające się różnice temperatur oraz poziomy wilgotności. Dlatego w tym przypadku z największą troską należy podejmować decyzje dotyczące surowca z jakiego powinno być wykonane opakowanie zbiorczo-transportowo-ekspozycyjne.
Kolejny kanał dystrybucji wart uwagi to sklepy spożywcze, w których decyzje dotyczące ekspozycji produktów podejmowane są bardzo indywidualnie przez właścicieli sklepów, np. sugerując się wielkością powierzchni sprzedażowej oraz wielkością posiadanego asortymentu. Jeśli produktu o krótkim terminie ważności do spożycia jest za dużo w opakowaniu zbiorczym, właściciele sklepów często rezygnują z jego ekspozycji na swojej półce, z obawy o ryzyko przekroczenia terminu przydatności. W takiej sytuacji szukamy opakowań, które dają się podzielić bez utraty właściwości, jednostki sprzedażowej, zawartości i ekspozycji – wskazuje Marcin Sowik.
– Odpowiadając na pytanie, które kategorie produktowe są najbardziej podatne na modyfikację opakowań, by zdobywać zainteresowanie konsumentów, warto zwrócić uwagę na dwa aspekty. Po pierwsze produkty, które do tej pory nie były traktowane jako typowo markowe, tj. mleko, mąka, jaja, owoce itp. Dotychczas chodziliśmy do sklepu kupić tego typu produkty, bez przywiązywania wagi do ich dostawcy czy producenta. Wspólnie z naszymi klientami pracujemy nad rozwiązaniami, które wypromują ich markę, np. jabłek, gdzie zmieniamy dotychczasowe podejście klientów do tego typu produktów – dodaje nasz rozmówca.
Drugą kategorią produktów są słodkie napoje mleczne i desery. To produkty à propos których decyzje zakupowe są podejmowane pod wpływem emocji i sposobu ich postrzegania. Konsumenci często sięgają podczas zakupów po coś słodkiego (ale zdrowego) i dorzucają jeszcze taki produkt do swojego koszyka. Dlatego warto poświęcić opakowaniom tych produktów nieco więcej czasu, aby od początku być pewnym, że to właśnie nasz produkt spełnia preferencje naszych konsumentów i jednocześnie wpisuje się w obrane założenia kampanii marketingowej – podsumowuje Marcin Sowik, Innovation & Development Manager w Smurfit Kappa.