1. Aktualności
  2. Polska

Mlekoma: Klient serów twardych jest częściej klientem świadomym, ale cena wciąż najważniejsza

Źródło: Forum Mleczarskie Handel
Autor: Janusz Górski
© mlekoma

– Obserwując zachowanie klientów przy półce sklepowej bądź przy ladzie delikatesowej zauważamy, że konsument oprócz standardowej oceny produktu – cena – dostrzega także inne walory – kolor, wygląd, czasem markę – mówi w Forum Mleczarskie Handel Dawid Dobak, Dyrektor Handlowy ds. Dystrybucji Nowoczesnej w firmie Mlekoma Dairy. W świadomości osób robiących zakupy od zawsze panowało rozgraniczenie na sery z dziurami i bez dziur (np. gouda). Obecnie te utarte kanony ulegają ewolucji. Coraz częściej klient jest świadomy swojego wyboru i wchodząc do sklepu wie, po co przyszedł i szuka swojego ulubionego sera. Słowem – po sery z dziurami sięgają klienci, którzy lubią sery, mają wrażliwe kubki smakowe (sery z dziurami zwykle są intensywne w smaku) i mają też bardziej zasobne portfele.


– Większość partnerów handlowych patrzy na dostawcę przez pryzmat uzyskania jak najlepszej oferty cenowej. Dopiero w dalszej kolejności zwracają uwagę na opakowanie, jakość oraz smak sera. Prawda jest też taka, że sery typu holenderskiego dla przeciętnego klienta nie różnią się niczym, a marka, czy firma odgrywa drugorzędną rolę. Udział tych serów jest największy, a sery z dziurami są w dalszym ciągu uzupełnieniem półki, choć zauważamy coraz większą chęć partnerów handlowych do wprowadzania ich do swojego portfolio. Nie zmienia to nastawienia osób decydujących o zakupach – niestety głównym wyznacznikiem jest cena – konstatuje nasz rozmówca.
– Jakie gatunki cieszą się największym wzięciem? Najbardziej dosadnie – najtańsze. Niestety sytuacja przeciętnego gospodarstwa domowego w Polsce z roku na roku ulega pogorszeniu i widać to analizując półkę sklepową, a także ofertyproducentów.
Największym wzięciem (ilościowo) cieszą się sery świeże – do smarowania, dalej sery żółte –największy udział serów typu holenderskiego, dalej sery topione i pleśniowe – podsumowuje Dawid Dobak, Dyrektor Handlowy ds. Dystrybucji Nowoczesnej w firmie Mlekoma Dairy.