1. Aktualności
  2. Polska

Telemetria najważniejszym rozwiązaniem we flocie pojazdów

Źródło: Forum Mleczarskie Handel
Autor: Janusz Górski

– Według mojej oceny najistotniejszym rozwiązaniem technicznym jest telemetria – mówi Forum Mleczarskie Handel Krzysztof Szcześniak, Manager Zarządzania Flotą w firmie Green Factory Logistics. – Zarządzanie pojazdami poprzez nowoczesne narzędzia telemetryczne pozwala na zwiększenie rentowności floty pojazdów. Obecnie, gdy liczą się czas dostawy oraz redukcja kosztów transportu, wydaje się, że telemetria odgrywać będzie znaczącą rolę w efektywnym zarządzaniu flotą pojazdów.

– Obecnie, gdy liczą się czas dostawy oraz redukcja kosztów transportu, wydaje się, że telemetria odgrywać będzie znaczącą rolę w efektywnym zarządzaniu flotą pojazdów.Jako główne korzyści wynikające z zaawansowanej technologii telemetrycznej możemy wyszczególnić kilka obszarów. Przede wszystkim obniżenie kosztów zużycia paliwa poprzez stały monitoring pracy kierowcy, to z jaką prędkością się porusza, na jakim biegu pokonuje wzniesienia, jak również na jakich obrotach pracuje silnik. Kolejną zaletą telemetrii jest efektywność pracy, poprzez planowanie tras, redukcję pustych przebiegów oraz czasu przestojów w serwisie naprawczym. Dzięki telemetrii możemy zredukować do minimum przestoje pojazdów w naszej flocie. Nowoczesne urządzenia telemetryczne wykorzystują połączenia on-line, dzięki którym spedytor lub osoba zarządzająca flotą ma stałą kontrolę nad pojazdem, a co za tym idzie może poinformować klienta, gdzie znajduje się przewożony towar i w jakim czasie zostanie on dostarczony albo udostępnić klientowi podgląd na przewożony dla niego ładunek. Nowoczesne systemy możemy uzbrajać w wiele czujników monitorujących przewożony towar, a w sytuacjach nieprawidłowego przewozu towaru system informuje nas w czasie rzeczywistym o nieprawidłowościach i możemy szybko zareagować nie dopuszczając do uszkodzenia towaru – podkreśla nasz rozmówca.
– Kolejnymi nowoczesnymi rozwiązaniami pojawiającymi się w samochodach ciężarowych są zapożyczone od samochodów osobowych: system wspomagania awaryjnego hamowania i podwójne sprzęgło I-Shift Dual Clutch. System wspomagania awaryjnego hamowania ma na celu zmniejszenie ryzyka wypadku. Pojazd zostaje wyposażony z przodu w aktywny radar kontrolujący odległość i prędkość pojazdu znajdującego się bezpośrednio przed nim; w chwili ryzyka zderzenia system wspomaga kierowcę dohamowaniem, a jeśli kierowca nie reaguje na komunikaty o zderzeniu uruchamia automatycznie system awaryjnego hamowania zatrzymując pojazd. Podwójne sprzęgło I-Shift Dual Clutch ma na celu zmniejszenie strat mocy podczas zmiany biegów, a co za tym idzie oszczędność paliwa. Tuż przed zmianą biegu jedno sprzęgło zamyka się na nowym przełożeniu, natomiast drugie zwalnia swoje przełożenie, dzieje się to w ułamku sekundy – dodaje Krzysztof Szcześniak.
– Patrząc dziś na wszystkich producentów pojazdów użytkowych, możemy zaobserwować dominujący trend, jakim jest obniżenie zużycia paliwa oraz emisji CO2. Cała branża TSL oraz Komisja Europejska są zgodne co do tych aspektów. Wprowadzane przez Komisje Europejską nowe dyrektywy mające na celu obniżenie limitów emisji CO2 zmuszają producentów do wprowadzenia nowszych rozwiązań technicznych. Obejmuje to nie tylko silnik napędzający pojazdy, ale również nadwozia, wprowadzane nowoczesne konstrukcje poprawiające aerodynamikę, stosowane materiały do produkcji, które są coraz lżejsze, co ma wymierny wpływ na zmniejszenie zużycia paliwa oraz zwiększenie ładowności. Dużą wagę przykłada się do redukcji hałasu, co poprawia komfort jazdy kierowcy – wskazuje Manager Zarządzania Flotą w firmie Green Factory Logistics.
– Kolejną dziedziną jest szeroko pojęte bezpieczeństwo. Najważniejszym elementem są systemy wspomagające kierowcę podczas jazdy samochodem. Możemy wyróżnić kilka najważniejszych systemów, takich jak: adaptacyjny tempomat, który automatycznie dopasowuje odległość pomiędzy pojazdami, system elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESP), zapobiegający poślizgom albo opisywany asystent hamowania awaryjnego.
Ciekawostką jest zaprezentowana w lipcu autonomiczna ciężarówka przyszłości przygotowana przez koncern Mercedes, która ma się pojawić na drogach w 2025 roku. Projektanci i designerzy Mercedesa pokazali w tym projekcie, w jakim kierunku będzie rozwijać się ta branża motoryzacyjna. Pojazd jest w pełni autonomiczny i może poruszać się z prędkością przejazdową, komunikując się z pojazdami będącymi w jego otoczeniu. Kierowca, oprócz tradycyjnej metody kierowania pojazdem może kierować nim używając tabletu, na którym można śledzić parametry jazdy oraz kontrolować cały pojazd. Można spodziewać się, że niektóre innowacyjne pomysły z tego projektu zostaną wcielone w życie i będą w nie wyposażone pojazdy niedalekiej przyszłości – podsumowuje Krzysztof Szcześniak, Manager Zarządzania Flotą w firmie Green Factory Logistics.