1. Aktualności
  2. Polska

Piątnica (OSM): Wyznaczamy kierunki rozwoju branży

Źródło: Forum Mleczarskie Handel
Autor: Janusz Górski
© piątnica (osm)

– Na rynku jest wiele firm, które wprowadzają nowości rynkowe i podkreślają jakość swoich wyrobów. Trudno jednak byłoby wskazać inną markę, która tak silnie wyróżniałaby się z jednej strony innowacyjnością, z drugiej zaś najwyższą, powtarzalną jakością swoich produktów – mówi Forum Mleczarskiemu Handel Tomasz Głasek, Dyrektor Handlowy w Piątnica (OSM). – Ponadto tylko na tych elementach, dodatkowo wzmocnionych znakomitą dystrybucją, została zbudowana pozycja rynkowa poszczególnych asortymentów budujących siłę marki Piątnica. Pierwszym naszym sukcesem było wprowadzenie do Polski i szerzej – całej Europy środkowej i wschodniej serków cottage cheese. Następnie stworzyliśmy projekt kubka o gramaturze 200 g, który do dzisiaj masowo wykorzystywany jest do pakowania różnych serków i śmietan. Standaryzacja oznakowań kolorystycznych poszczególnych rodzajów śmietan i opisów ich zastosowania to również pomysł Piątnicy. Naszego autorstwa jest twaróg o stałej wadze i w trwałym opakowaniu otwórz/zamknij, a także butelka z uchem do świeżego mleka i beztłuszczowe jogurty typu greckiego, będące hitem tego roku. Pomysły Piątnicy są wykorzystywane, czy wręcz kopiowane przez innych producentów, do tego stopnia, że nawet nasze logo jest stosowane jako wzór przez największych graczy na rynku.


– Uznanie konsumentów i konkurencji oraz czołowe lokaty w licznych rankingach branżowych są potwierdzeniem, że w ciągu ostatnich lat udało nam się zbudować markę wytyczającą nowe standardy rynkowe. Na sukces Piątnicy wpływ miało wiele czynników, jednak najważniejsze z nich to: konsekwentna wysoka jakość, koncentrowanie się na innowacjach i spełnianie oczekiwań konsumentów.
– Piątnica (OSM) odważnie wyznacza kierunki rozwoju branży mleczarskiej. Nie boimy się wprowadzać nowych, nieznanych w Polsce rozwiązań zarówno w obszarze technologii produkcji jak również w kwestiach opakowaniowych, nastawionych na bezpieczeństwo produktów i wygodę konsumentów. Wszystko to sprawia, że Piątnica jest postrzegana z jednej strony jako marka innowacyjna, ale z drugiej – jako przyjazna i będąca w zgodzie z tradycyjnymi wartościami. Ten wizerunek i reputacja, których korzenie sięgają wciąż flagowego produktu Piątnicy, tj. Serka Wiejskiego, ale także potencjał rynkowy zdecydowanie ułatwiają nam budowanie zaufania do nowych produktów w portfolio firmy. Od lat jesteśmy bezdyskusyjnym liderem kategorii śmietan i serków wiejskich. Ten kredyt zaufania traktujemy jednak jako najwyższe zobowiązanie. Fakt, że się z niego wywiązujemy potwierdza kolejne już pokolenie Polaków sięgające po nasze produkty – wskazuje Tomasz Głasek.
– Wypracowana w ciągu ostatnich 20 lat pozycja rynkowa Piątnica (OSM), wyraża się najwyższymi udziałami wyrobów pod marką Piątnica w podstawowych kategoriach mleczarskich, takich jak: śmietany, serki wiejskie i śmietankowe oraz twarogi. To z kolei wpływa na ocenę siły i wartości naszej marki. Piątnica mieści się w czołowej 50-ce najcenniejszych polskich marek. W ostatnim rankingu Dziennika Rzeczpospolita zajęła 18. miejsce w zestawieniu najmocniejszych marek spożywczych, będąc trzecią w kolejności najsilniejszą marką z branży mleczarskiej. Piątnica szczególnie wysoko plasuje się na liście marek cieszących się największą lojalnością klientów, zajmując 10. miejsce w ogólnym zestawieniu, w tym pierwszą pozycję wśród marek mleczarskich. Wszystko to powoduje, że liczący się dystrybutorzy hurtowi i detaliczni zaczynają budowę swojej oferty nabiałowej właśnie od produktów z logo Piątnica – mówi Dyrektor Handlowy mleczarni w Piątnicy.
– W ciągu ostatnich 20 lat konsekwentnie budowaliśmy naszą pozycję rynkową, rokrocznie uzyskując wzrost obrotu. Przeszliśmy długą drogę przemiany od lokalnej mleczarni do jednego z czołowych na rynku graczy, plasując się w rankingach wartości sprzedaży na 6. miejscu. Nasze produkty cieszyły się tak dobrą renomą wśród nabywców i na tyle wyróżniały się spośród oferty konkurencji, że były obowiązkową pozycją wśród dystrybutorów – dodaje nasz rozmówca.
– Ponadto oczekiwania konsumentów i popyt rynkowy na nasze wyroby stale przewyższały możliwości produkcyjne zakładu. Dzisiaj m.in. jesteśmy już największym na świecie producentem cottage cheese, a mimo to w niektórych okresach roku nie jesteśmy w stanie zrealizować wszystkich zamówień z handlu.
– Oczywiście, że w przyszłości jest miejsce na półce dla produktów no-name. Jednak ich udział będzie zróżnicowany w branży spożywczej czy np. chemicznej, a i wewnątrz tych branż mogą pojawić się różnice pomiędzy poszczególnymi kategoriami. W mleczarstwie nawet prosty technologicznie produkt, jakim wydaje się mleko spożywcze, w zależności od producenta różni się smakiem, zawartością składników odżywczych czy też opakowaniem. Powoduje to znaczące różnice cen i nawet jeśli jedno mleko jest znacznie droższe, ma ono swoich wiernych klientów. Ponadto polscy konsumenci uwielbiają różnorodność, nie znoszą unifikacji i chcą mieć możliwość wyboru. Dlatego jestem spokojny o przyszłość wyrobów pod markami producentów – podsumowuje Tomasz Głasek, Dyrektor Handlowy w Piątnica (OSM).