1. Aktualności
  2. Polska

Mercedes Benz: Telamatyka to nowa potrzeba w logistyce

Źródło: Forum Mleczarskie Handel
Autor: Janusz Górski
© mercedes benz

– W obecnych czasach rosnące wykorzystanie pojazdów oraz narastające natężenie ruchu wymusza na operatorach logistycznych i producentach sięganie po rozwiązania z zakresu zdalnego zarządzania pojazdami, czyli telematyki – mówi Forum Mleczarskiemu Tomasz Ciesielski, Product & Marketing Manager – Samochody ciężarowe w Mercedes-Benz Polska. – Istotne z tego punktu widzenia stają się takie zagadnienia jak wytyczenie optymalnych tras przejazdu pomiędzy zmieniającymi się miejscami załadunku i rozładunku, maksymalne wykorzystanie ładowności pojazdu, ograniczenie czasu pobytu pojazdu w serwisie przewidzianego na obsługę serwisowa lub na jego naprawę. Takie możliwości daje system telematyczny FleetBoard stosowany coraz powszechniej w samochodach ciężarowych marki Mercedes-Benz.


– Zdalna telediagnoza pojazdu pozwala na określenie stanu technicznego pojazdu będącego w trasie i zaplanowanie pobytów w serwisie. System pozwala na ocenę pracy kierowcy w czasie rzeczywistym co wpływa pozytywnie na znaczące obniżenie kosztów eksploatacyjnych i zużycia paliwa przez pojazd aż do 20%. Na tej podstawie można podejmować decyzję o podjęciu dodatkowych szkoleń dla kierowców optymalizujących koszty w firmie transportowej. Również ważne jest rozliczanie czasu pracy kierowców w oparciu o zdalnie pobierane dane z pamięci masowej tachografu cyfrowego. Jednym słowem bez tych narzędzi operator jest ślepy i głuchy i nie może elastycznie reagować na potrzeby danej chwili – dodaje nasz rozmówca.
– Pytanie o postęp technologiczny w samochodach ciężarowych należy rozważyć w kilku aspektach. Pierwszym podstawowym jest tematyka kosztów funkcjonowania firmy transportowej. Postęp zatem będzie przebiegał w kierunku ich ograniczenia, a za ten element najbardziej odpowiedzialny jest poziom zużycia paliwa przez pojazd. Znaczące jego ograniczenie przez optymalną konfigurację pojazdu, paliwooszczędne silniki z opcją odzysku energii z gazów spalinowych, odbiorniki energii ograniczające pobór prądu, aerodynamikę pojazdu zmniejszającą opory powietrza oraz ogumienie o minimalnych oporach toczenia czy też specjalne naczepy zmniejszające spalanie paliwa. Kolejnym aspektem jest tematyka bezpieczeństwa na drodze i zmniejszenie ryzyka wystąpienia wypadku na drodze poprzez doskonalenie systemów bezpieczeństwa i odciążenie kierowcy w jego podstawowych zadaniach. I w reszcie na koniec aspekt wzrostu ładowności i pojemności ładunkowej pojazdów poprzez zmiany legislacyjne mające na celu wprowadzenie na drogi zestawów o większej długości.
Znaczącą część powyższych postulatów udaje się już dzisiaj realizować w praktyce w postaci pojazdów produkowanych seryjnie jak np. Mercedes-Benz Nowy Actros jak też pojazdów testowych zaprezentowanych na ostatnich targach w IAA w Hannowerze czyli Future Truck 2025 – podsumowuje Tomasz Ciesielski, Product & Marketing Manager – Samochody ciężarowe w Mercedes-Benz Polska.