1. Aktualności
  2. Polska

Mercedes Benz Trucks: Napęd gazowy i elektryczny przyszłością dystrybucji w mieście

Źródło: Forum Mleczarskie Handel
Autor: Janusz Górski
© mercedes-benz
© mercedes-benz

– Rozważając problemy dostawców towarów spożywczych do miast musimy zróżnicować rodzaje i wielkość punktów sprzedaży – mówi w rozmowie z Forum Mleczarskie Handel Tomasz Ciesielski, Product & Marketing Manager w Mercedes-Benz Trucks. – Na obrzeżach miast mamy do czynienia przede wszystkim ze sklepami o dużej powierzchni. Są one zaopatrywane z centrów logistycznych znajdujących się poza obszarami zurbanizowanymi. Centra logistyczne przyjmują jednorodne ładunki całopojazdowe, które później są dzielone i przygotowywane do wysyłki mniejszymi pojazdami. Brak ograniczeń wagowych pozwala na pełne wykorzystanie ładowności pojazdów i obowiązujących przepisów, co przekłada się na zmniejszenie kosztów transportu, w przeliczeniu na przetransportowaną tonę towaru.


– Idealnie sprawdzają się w tej roli nasze ciągniki Actros i Antos. Actros jest optymalnym wyborem dla operatorów całosamochodowych dostaw od producentów żywności znajdujących się w dużej odległości od centrów logistycznych. Antos z kolei – z zabudową chłodni i krótką kabiną poprzez swoją zmniejszoną długość całkowitą, przy zachowaniu wysokiej ładowności, doskonale sprawdza się przy dostawach całosamochodowych z centrów logistycznych do sklepów wielkopowierzchniowych. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w centrach miast. Sklepy albo są małe albo przebudowywane ze starej infrastruktury miejskiej. Nowe sklepy nie oferują takiej powierzchni parkingowej i komunikacyjnej jak sklepy podmiejskie, gdyż budowane są w ciasnych miejscach i na małych działkach, tak aby być jak najbliżej klienta. Skutkuje to koniecznością dopasowania tonażu pojazdów do obowiązujących przepisów, a co za tym idzie podwyższenie kosztów transportu i spadek rentowności przewoźnika. W centrach miast doskonale sprawdzają się pojazdy takie jak FusoCanter – zwrotne, ciche i o dużej ładowności przy kompaktowej budowie – dodaje Tomasz Ciesielski.
– Rozwiązaniem ułatwiającym koegzystencję sklepów z mieszkańcami okolicznych domu mogłoby być zwiększenie liczby ekologicznych samochodów dostarczających towar – z napędem gazowym lub elektrycznym – i preferencje dla takich pojazdów w postaci subwencji rządowych lub samorządowych, a także możliwość korzystania z buspasów i bezpłatne parkowanie w strefach płatnego parkowania. Wprowadzenie obowiązku spełniania przez samochody wjeżdżające do centrów miast normy zanieczyszczenia środowiska Euro VI pozwoliłoby na zmniejszenie ilości spalin, którymi oddychają mieszkańcy. Szczególnie istotne jest to w ciasnych, gęsto zabudowanych uliczkach, gdzie spaliny wdzierają się w każde dostępne miejsce, przyczyniając się do zwiększenia liczby zachorowań i osadzając się na dostarczanych produktach spożywczych – podsumowuje Tomasz Ciesielski, Product & Marketing Manager w Mercedes-Benz Trucks.