1. Aktualności
  2. Polska

Marfor: Produkty tradycyjne potrzebują wyróżnienia na półce

Źródło: Forum Mleczarskie Handel
Autor: Janusz Górski
© marfor
© marfor

– W ostatnim czasie notuje się zwiększone zainteresowanie handlu produktami wyrabianymi wg tradycyjnych metod lub umiejscowionych w określonych rejonach kraju – mówi Forum Mleczarskiemu Sławomir Czywilis, Właściciel firmy Marfor. – Jest to zjawisko pozytywne, przyczynia się bowiem do szerszej prezentacji, tych często bardzo oryginalnych wyrobów. Pozwala małym podmiotom gospodarczym zaistnieć na półkach obok dużych i znaczących marek, poszerza gamę asortymentową artykułów spożywczych, a ponieważ są to najczęściej wyroby o oryginalnym kształcie, kolorze i opakowaniu sprawia, że wygląd półki staje się ciekawszy i bogatszy.


– Jednak w kontaktach producentów z handlem, zwłaszcza wielkopowierzchniowym, daje się zauważyć szereg drobnych, aczkolwiek istotnych, błędów popełnianych przez handlowców – zauważa nasz rozmówca. – Wyroby tradycyjne są często produkowane przez małe firmy, którym należy ułatwić dostęp do zaprezentowania się na półce. Bez uproszczeń i stworzenia osobnego kanału kontaktu z kupcami trudno im spełnić wszystkie wymagania stawiane przez markety. Ocena i dopuszczanie w/w wyrobów do sprzedaży odbywa się najczęściej na zasadzie porozumienia stron i bez głębszej oceny dotyczącej jakości i zgodności wyrobu z tradycyjną recepturą. Jednostronnie przyjmuje się deklaracje producenta jako wiarygodne. Nie zawsze jednak wyroby o oryginalnych nazwach są ich warte – wskazuje nasz rozmówca.
– Produkty tej kategorii powinny mieć wyraźnie wydzielony fragment półki, ponieważ często z racji małych ilości towaru „giną w morzu” wszechobecnych innych marek i klient ma kłopoty z ich dostrzeżeniem. Tradycyjne receptury to stosowanie bogatych składników i wyszukanych, najczęściej ręcznych metod produkcji. Tu nie ma miejsca na wyśrubowane normy zużycia surowców, zastępowanie składników zamiennikami. Porównywanie producentów takich samych produktów tylko wg poziomu cenowego też nie ma uzasadnienia, ponieważ podmioty te mają różny poziom kosztów. W tym wypadku powinna decydować głównie jakość i walory użytkowe – dodaje Sławomir Czywilis.
– Jak stwierdzono powyżej, produkty te są z reguły droższe od artykułów codziennej potrzeby. Narzuty handlowe na nie powinny być więc nieco mniejsze, aby stały się one łatwiej dostępne dla konsumentów z mniejszym portfelem.
Myślę, że podobnych uwag znalazło by się więcej, ale przecież nie o to chodzi. Generalnie rynek produktów tradycyjnych i regionalnych rozwija się bardzo dynamicznie i oby tak dalej. Mamy jednak nadzieję, że wczesne zauważenie i skorygowanie mankamentów przyczyni się do dalszego wzbogacania asortymentu tych produktów i lepszej współpracy pomiędzy podmiotami – podsumowuje Sławomir Czywilis, Właściciel firmy Marfor.