1. Aktualności
  2. Polska

Fresh Logistics: Naczepy grodziowe nowym rozwiązaniem w transporcie żywności

Źródło: Forum Mleczarskie Handel
Autor: Janusz Górski

– Przyszłość firm podejmujących się wyzwania organizacji łańcucha dostaw w temperaturze kontrolowanej zależy od zachowania najwyższych standardów jakości jakich od nich wymagają detaliści, jak również od ciągłego doskonalenia i wdrażania innowacji, dzięki którym możliwa jest optymalizacja i podnoszenie jakości świadczonych usług – mówi Forum Mleczarskiemu Przemysław Zajączkowski, Kierownik Działu Transportu w Fresh Logistics.

– Żywność w dzisiejszych czasach przebywa dłuższą drogę niż "z farmy na widelec" (from farm to fork). Drogę tę szczegółowo definiuje tzw. łańcuch dostaw – wpływa on nie tylko na jakość i bezpieczeństwo produktu, lecz także na zaufanie Klienta i jego lojalność wobec firm transportowych. W łańcuchu chłodniczym występuje wiele punktów krytycznych, które mogą zagrozić bezpieczeństwu żywności. Z tego powodu stosowane są mechaniczne lub elektroniczne systemy monitoringu temperatury, ich wiarygodność nie jest jednak stuprocentowa. Najbardziej narażonym na przerwanie łańcucha chłodniczego jest przeładunek, wyładunek lub załadunek towaru – wylicza Przemysław Zajączkowski. – Dzisiejsi konsumenci oczekują produktów spożywczych najwyższej jakości, chcą by zawsze na półkach znajdowały się jak najświeższe artykuły. Pozostają lojalni wobec supermarketów i sklepów, które mogą zaoferować produkty najwyższej jakości w akceptowalnym przedziale cenowym. W tym całym procesie jest również zachowanie transportu we właściwej temperaturze. Należy się tu odnieść do Zintegrowanego Systemu Zarządzania Jakością zaimplementowanego we Fresh Logistics, który zakłada, że Krytyczny Punkt Kontroli (Critical Control Point) jakim jest właściwa temperatura podczas transportu i magazynowania, to jeden z najistotniejszych elementów decydujących o wyborze partnera logistycznego – dodaje Kierownik Działu Transportu w Fresh Logistics.– Warunki termiczne, w jakich przebywają artykuły spożywcze na każdym etapie swojej drogi (od producenta do konsumenta), muszą być zgodne z obowiązującymi w Polsce i krajach UE przepisami prawa żywnościowego. Działania jakie zostały podjęte przez Fresh Logistics mają wyeliminować niedokładność pomiarów temperatury. Wdrożenie procedury CCP oraz usystematyzowanych wewnętrznych zasad sprawia, iż temperatura towaru jest stale monitorowana oraz manualnie audytowana od chwili odbioru od Klienta, poprzez cały okres składowania i transportowania aż do drzwi Odbiorcy. Działania mające na celu dodatkową kontrolę urządzeń monitorujących temperaturę niemal eliminują ryzyko utraty ciągu chłodniczego – wskazuje nasz rozmówca.– Transport w temperaturach kontrolowanych jest ważnym elementem cyklu przetwarzania żywności – najistotniejsze jest to, aby nie dochodziło do przerwania łańcucha chłodniczego. Sprawność, zorganizowanie i niezawodność transportu ma olbrzymie znaczenie, ponieważ dopuszczalny okres magazynowania dla produktów mrożonych i chłodniczych jest ograniczony. Kluczowym elementem łańcucha chłodniczego jest tabor jaki Fresh Logistics wykorzystuje do realizacji transportów. – Wdrożone procedury jasno określają nie tylko maksymalny wiek auta oraz stan techniczny, lecz także urządzenia służące do stałego monitoringu temperatury wewnątrz przestrzeni ładunkowej. Transport żywności do dużych odbiorców detalicznych realizowany jest zazwyczaj za pośrednictwem naczep lub dużych samochodów ciężarowych, które odrębnie przewożą produkty świeże (np. owoce), chłodnicze i mrożone. Dowóz do mniejszych sklepów jest realizowany przez ciężarowe samochody dystrybucyjne i samochody dostawcze w postaci ładunków kombinowanych, kompletowanych w obsługujących te sklepy hurtowniach. W tym przypadku oznacza to, że produkty żywnościowe o zróżnicowanych wymaganiach temperaturowych są transportowane razem w ładowni tego samego samochodu. Ustalany jest pewien kompromis, jeśli chodzi o temperaturę w jakiej ładunek jest przewożony, ma to jednak negatywny wpływ na jakość tych rodzajów żywności, które powinny być transportowane w innych temperaturach. Dlatego Fresh Logistics aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom Klientów wyposażył część taboru w wyspecjalizowane naczepy grodziowe umożliwiające dystrybucję towarów wymagających różnych zakresów temperatur, co ma duże znaczenie dla producentów wyrobów mleczarskich, którzy w swojej ofercie posiadają artykuły wymagające różnych przedziałów temperaturowych. – Innym problemem jest zagwarantowanie stałej temperatury wewnątrz chłodni, zwłaszcza gdy dochodzi do wielu zatrzymań, którym towarzyszą otwarcia drzwi do ładowni. Jest to zjawisko typowe w procesie dystrybucji drobnicowej, kiedy ładunek trafia do wielu odbiorców w różnych miejscach. Badania taboru stosowanego na tym etapie dystrybucji chłodzonych produktów spożywczych (tj. z hurtowni do niewielkich odbiorców detalicznych) wskazują na to, że regulatory temperatury nie są wyposażeniem powszechnym, jeszcze gorzej jest z rejestratorami temperatury. – Bardzo słaba wiedza przewoźników i kierowców na temat technologii żywności i procesów psucia się jest jedną z głównych przyczyn niewłaściwego obchodzenia się z przewożonymi ładunkami. Niektóre z badań wskazują, że nawet do 30% dystrybucyjnych przewozów chłodniczych może być realizowane bez zachowania właściwej temperatury podczas transportu. Dlatego Fresh Logistics stawia na profesjonalny, przeszkolony zespół kierowców oraz pracowników, którzy poprzez odpowiedni system szkoleń oraz akcje informacyjne dotyczące sezonowości ze względu na warunki atmosferyczne utrzymują najwyższy poziom świadczonych usług. Zastosowanie innowacyjnych rozwiązań pomiarów temperatury oraz wdrożenie najnowszej generacji urządzeń chłodniczych wraz z nieustannie doskonalonymi procedurami i budowaniem świadomości ludzi zaangażowanych w proces sprawia, iż Fresh Logistics jest liderem w tym segmencie rynkowym – podsumowuje Przemysław Zajączkowski, Kierownik Działu Transportu w Fresh Logistics

Ostatnie wiadomości o firmie