1. Aktualności
  2. Polska

Fresh Logistics: Przerwanie łańcucha chłodniczego najczęstsze podczas przeładunku, załadunku i rozładunku

Źródło: Forum Mleczarskie Handel
Autor: Janusz Górski

– Aktualnie żywność przebywa dłuższą drogę niż "z farmy na widelec" (from farm to fork) – mówi w rozmowie z Forum Mleczarskie Handel Przemysław Zajączkowski, Kierownik Działu Transportu w Fresh Logistics. – Drogę tę szczegółowo definiuje tzw. łańcuch dostaw, który wpływa nie tylko na jakość i bezpieczeństwo produktu, lecz także na zaufanie klienta i jego lojalność wobec firm transportowych. W łańcuchu chłodniczym występuje wiele punktów krytycznych, które mogą zagrozić bezpieczeństwu żywności. Z tego powodu stosowane są mechaniczne lub elektroniczne systemy monitoringu temperatury, ich wiarygodność nie jest jednak stu procentowa. Najbardziej narażone na przerwanie łańcucha chłodniczego są przeładunek, wyładunek lub załadunek towaru.

– Konsumenci oczekują produktów spożywczych najwyższej jakości, chcą, by zawsze na półkach znajdowały się jak najświeższe artykuły. Pozostają lojalni wobec supermarketów i sklepów, które mogą zaoferować produkty najwyższej jakości w akceptowalnym przedziale cenowym. W tym całym procesie istotne jest również zachowanie transportu we właściwej temperaturze. Należy się tu odnieść do Zintegrowanego Systemu Zarządzania Jakością zaimplementowanego we Fresh Logistics, który zakłada, że Krytyczny Punkt Kontroli (Critical Control Point), jakim jest właściwa temperatura podczas transportu i magazynowania, to jeden z najistotniejszych elementów decydujących o wyborze partnera logistycznego. – Warunki termiczne, w jakich przebywają artykuły spożywcze na każdym etapie swojej drogi (od producenta do konsumenta), muszą być zgodne z obowiązującymi w Polsce i krajach UE przepisami prawa żywnościowego. Działania, jakie zostały podjęte przez Fresh Logistics, mają wyeliminować niedokładność pomiarów temperatury. Wdrożenie procedury CCP oraz usystematyzowanych wewnętrznych zasad sprawia, iż temperatura towaru jest stale monitorowana oraz manualnie audytowana od chwili odbioru od klienta, poprzez cały okres składowania i transportowania aż do drzwi odbiorcy. Działania mające na celu dodatkową kontrolę urządzeń monitorujących temperaturę niemal eliminują ryzyko utraty ciągu chłodniczego – wskazuje Przemysław Zajączkowski.– Transport w temperaturach kontrolowanych jest ważnym elementem cyklu przetwarzania żywności – najistotniejsze jest to, aby nie dochodziło do przerwania łańcucha chłodniczego. Sprawność, zorganizowanie i niezawodność transportu mają olbrzymie znaczenie, ponieważ dopuszczalny okres magazynowania dla produktów mrożonych i chłodniczych jest ograniczony. – Kluczowym elementem łańcucha chłodniczego jest tabor, jaki Fresh Logistics wykorzystuje do realizacji transportów. Wdrożone procedury jasno określają nie tylko maksymalny wiek auta oraz stan techniczny, lecz także urządzenia służące do stałego monitoringu temperatury wewnątrz przestrzeni ładunkowej. Transport żywności do dużych odbiorców detalicznych realizowany jest zazwyczaj za pośrednictwem naczep lub dużych samochodów ciężarowych, które odrębnie przewożą produkty świeże (np. owoce), chłodnicze i mrożone – podsumowuje Przemysław Zajączkowski, Kierownik Działu Transportu w Fresh Logistics.

Ostatnie wiadomości o firmie