1. Aktualności
  2. Polska

Mercedes-Benz: Ciężarówka przyszłości musi być przyjazna dla kierowcy i właściciela

Źródło: Forum Mleczarskie
Autor: Janusz Górski
© mercedes-benz

– Koncepcje ciężarówek przyszłości opierają się na kilku podstawowych zadaniach, takich jak: podwyższenie bezpieczeństwa biernego i czynnego, wspomaganie oraz odciążanie kierowcy w jego codziennej pracy, a także obniżanie zużycia paliwa. Mercedes-Benz Trucks już dzisiaj realizuje te zadania na przyszłość – mówi w rozmowie z Forum Mleczarskim Łukasz Bąk, Product Manager w Mercedes-Benz Trucks.


– Ciężarówka przyszłości musi być przyjazna dla kierowcy i właściciela, odznaczać się bezpieczeństwem i ekonomicznością. W myśl tej zasady, ciężarówki Mercedes-Benz od czasu wprowadzenia Nowego Actrosa, oferują użytkownikom system Active Brake Assist 3, który wspomaga kierowcę w przypadku rozpoznania niebezpieczeństwa wypadku i zmniejsza prędkość przez stopniową ingerencję w układ hamulcowy, aż do pełnego hamowania. Asystent utrzymywania pojazdu na zadanym pasie ruchu, system automatycznego utrzymywania odległości, tempomat „przewidujący” topografię terenu, czy też zautomatyzowana skrzynia biegów PowerShift 3 to tylko niektóre systemy, które fabrycznie oferowane są klientom w pojazdach marki Mercedes-Benz – dodaje nasz rozmówca.
– W przyszłości należy skupić się na zmniejszeniu oporów aerodynamicznych i współczynnika Cx co przyniesie realne obniżenie zużycia paliwa. Ważną kwestię stanowią systemy elektroniczne zmniejszające zmęczenie kierowcy i wspomagające go w przejazdach na dużych dystansach. Obniżenie zużycia paliwa to nie tylko aerodynamika pojazdu, ale także inteligentne układy zarządzające odbiornikami energii w pojeździe (sprężarka powietrza, alternator, pompa cieczy chłodzącej), a także żaluzje chłodnicy, czy inteligentny system oceniający styl jazdy kierowcy w czasie rzeczywistym. Płynące z tego realne korzyści pokazał Nowy Actros, w którym współgranie tych czynników pozwoliło na obniżenie zużycia paliwa i emisji CO2 aż do 20% w stosunku do pojazdów wyposażonych w dotychczasową technologię Euro V – podkreśla Łukasz Bąk.
– Warto również wspomnieć o zestawach ciężarowych, w których autonomiczny pojazd naśladuje poprzedzającą go ciężarówkę w której siedzi kierowca. Przyszłością są również systemy telematyczne FleetBoard®, umożliwiające zdalną tele-diagnozę pojazdu, bez pobytu w serwisie.