1. Aktualności
  2. Polska

Smurfit Kappa Polska: Ograniczenia maszynowe i koszty najbardziej ograniczają dobór opakowań

Źródło: Forum Mleczarskie Biznes
Autor: Janusz Górski
© smurfit kappa

– Dla wielu produktów opakowania z tektury falistej nie są już jedynie opakowaniami transportowymi. Zmieniający się rynek konsumentów wymusza na producentach dóbr różnorodne i złożone działania również w kwestii opakowań zewnętrznych – mówi w rozmowie z Forum Mleczarskie Biznes Marcin Sowik, Innovation & Development Manager w Smurfit Kappa Polska. – Producenci z branży mleczarskiej przy wyborze opakowania w pierwszej kolejności zwracają uwagę na możliwości produkcyjne swojego zakładu. Wybór konstrukcji uwarunkowany jest mechanizacją linii produkcyjnej. Inne opakowania stosujemy przy automatycznym klejeniu, a inne przy ręcznym pakowaniu. Drugim istotnym aspektem jest wygląd zewnętrzny, czyli ekspozycja przy zachowaniu wymagań logistycznych i łańcucha dostaw – wskazuje Marcin Sowik.


– Dla sieci handlowych natomiast najistotniejsze jest, aby opakowanie było tworzone z uwzględnieniem pięciu podstawowych zasad, takich jak:
-łatwa identyfikacja: szybkie odnalezienie produktu przez pracownika sklepu;
-łatwe otwieranie: szybki i intuicyjny system otwierania;
-łatwe układanie na półce: szybkie i łatwe uzupełnianie półki sklepowej;
-łatwa sprzedaż: łatwa orientacja i nieograniczony dostęp do produktu;
-łatwa utylizacja: łatwość złożenia i demontażu po zużyciu – wylicza nasz rozmówca.
– Trzecim aspektem pozostaje jakość w powiązaniu z czynnikiem ekonomicznym. Patrząc na aspekty ekologiczne chcemy każdy produkt dostarczyć w nienaruszonym stanie, jednocześnie optymalne wykorzystując palety i auta dostawcze – dodaje nasz rozmówca.
– Nie można zapominać o elementach marketingowych oraz kompatybilności opakowania produktu z opakowaniem zewnętrznym. Nadruk opakowania z tektury powinien podkreślać grafikę i informację marketingową opakowania jednostkowego. Aktualnie dużą wagę przywiązuje się do podkreślenia produktów premium, poprzez dobranie wysokiej jakości papierów z zastosowaniem nadruku na całej powierzchni oraz w środku opakowania – zauważa Innovation & Development Manager w Smurfit Kappa Polska.
– Zauważamy dwutorowe podejście do decyzji jakie zastosować opakowanie dla produktu. Z jednej strony widzimy duże znaczenie pozycjonowania produktu na półce, a za tym idące inwestycje w kreowanie wyróżniającego się opakowania. Innowacje są tu szczególnie poszukiwane. Z drugiej zaś wielu producentów pozostaje przy zunifikowanych i standardowych rozwiązaniach. Największymi ograniczeniami w procesie wyboru i adaptacji opakowań do potrzeb klienta pozostają ograniczenia maszynowe i względy kosztowe. Szukanie ekologicznych i bardziej oszczędnych surowców jest już normą i podstawą w podejmowaniu decyzji. Optymalna konstrukcja, pasująca do parku maszynowego, a przy tym wytrzymały, ale lekki surowiec, to nierozłączna już para – podsumowuje Marcin Sowik, Innovation & Development Manager w Smurfit Kappa Polska.