1. Aktualności
  2. Polska

Piątnica umacnia swoją markę i awansuje w rankingach

Źródło: Piątnica (OSM)
Autor: Janusz Górski

Dziennik „Rzeczpospolita” opublikował Listę 2000 największych polskich przedsiębiorstw i eksporterów. Piątnica (OSM) awansowała w zestawieniu o 41 pozycji, z 429. na 388. lokatę. Wysokie miejsce zawdzięcza przychodom na poziomie niemal 800 mln zł w 2012 r. (wzrost o 12,6% w porównaniu z poprzednim rokiem). Pozycję wśród liderów polskiego rynku potwierdza także wysokie 28. miejsce w najnowszym rankingu 700 największych przedsiębiorstw z sektora spożywczego miesięcznika „Rynek Spożywczy”. Także w tym zestawieniu Spółdzielnia zanotowała wyższą pozycję niż przed rokiem (awans o 5 miejsc).


Jednym z kluczowych motorów rozwoju polskich przedsiębiorstw, a także całej gospodarki jest eksport produktów. Jak wynika z analiz towarzyszących publikacji rankingu Lista 2000 gazety „Rzeczpospolita”, najszybciej rośnie eksport artykułów rolno-spożywczych, w tym wyrobów mleczarskich. Piątnica (OSM) znalazła się w pierwszej dziesiątce firm, które mogą pochwalić się największą dynamiką wzrostu udziału eksportu w sprzedaży w ostatnich latach (na poziomie 625% od 2009 roku). Piątnica jest również jedną z trzech firm, które zanotowały w tym czasie najwyższy procentowy wzrost przychodów z eksportu.
O sukcesie rynkowym przedsiębiorstwa decyduje także wartość i siła jego marki. Według opublikowanego przez „Rzeczpospolitą” w połowie grudnia Rankingu Polskie Marki, Piątnica jest 46. najcenniejszą polską marką, a jej wartość w 2013 roku została wyceniona na 296 mln zł. (wzrost o 39% w porównaniu z 2012 rokiem). Piątnica zajęła 18. miejsce w rankingu najmocniejszych marek spożywczych, będąc trzecią w kolejności najsilniejszą marką z branży mleczarskiej.
Podobnie, jak w ubiegłym roku, Piątnica znalazła się wysoko na liście marek, które cieszą się największą lojalnością klientów – zajęła 10. miejsce w ogólnym zestawieniu, w tym pierwszą pozycję wśród marek mleczarskich. Konsumenci pozytywnie ocenili jakość marki Piątnica (41. pozycja) oraz jej prestiż (58. pozycja) w szczegółowych rankingach Polskie Marki zbudowanych wedle tych kryteriów.
Lista 2000 została opracowana przez redakcję dziennika „Rzeczpospolita” na podstawie sprawozdań finansowych oraz informacji przekazanych przez firmy w ankietach. Ranking Najcenniejszych i Najsilniejszych Polskich Marek publikowany jest przez gazetę od 10 lat. Rankingi szczegółowe składające się na ocenę siły poszczególnych marek zostały przygotowane w oparciu o wyniki badań opinii konsumentów.