1. Aktualności
  2. Świat

Danone przechodzi transformację dochodów

Źródło: Danone
Autor: Janusz Górski
Franck Riboud, CEO w Danone, © danone

Najważniejsza nie jest już Europa, ale Azja z naciskiem na Chiny, Ameryka Południowa, USA, Rosja – takie są wnioski z nowego raportu firmy Danone. 60% przychodów Danone czerpie już spoza Europy. To duża zmiana dla koncernu, w którym proporcje były jeszcze niedawno odwrócone: 60% wartości sprzedaży pochodziło z Europy Zachodniej. Danone ujawnia, że średni wzrost rynków wschodzących, na których operuje wynosi 12% i wynik ten nabiera efektu kuli śnieżnej. Rynek europejski przestaje być najważniejszy. Zmiana akcentów w Danone jest już faktem w sposobie myślenia w centrali koncernu.


W obszarze mleczarskim najważniejszymi czynnikami wzrostu stają się: Activia – obecna na rynkach 72 krajów świata, Oikos – silna marka jogurtów typu greckiego w USA i Prostokwaszino – rosnąca marka produktów świeżych w Rosji. Warto też wspomnieć o pozycji lidera rynkowego w Chinach dla marki Dumex w segmencie mleka dla niemowląt oraz silnej pozycji marki Nutricia na rynku Mediacal Nutrition.
Faktem pozostaje jednak to, że udział działu Fresh Dairy w obrotach Grupy ogółem liczy już „tylko” 56%. Franck Riboud wskazuje jednak na duże rozbieżności w poziomie konsumpcji produktów mlecznych na „starych” rynkach, na których obecna jest firma, w porównaniu do tych, gdzie obecność Danone jest relatywnie krótka (Rosja), lub gdzie istnieją przyzwyczajenia żywieniowe (USA). Jak wskazuje Franck Riboud w Hiszpanii wciąż konsumuje się około 30 kg produktów mleczarskich rocznie, podczas gdy w Rosji 16 kg, a w USA 6 kg.