1. Aktualności
  2. Polska

Green Factory Logistics: W najbliższym 20-leciu transport drogowy kluczem dla dystrybucji spożywczej

Źródło: Forum Mleczarskie Handel
Autor: Janusz Górski
© fmh

Transport samochodowy jest i będzie w najbliższej przyszłości głównym medium dla producentów (dystrybutorów) artykułów spożywczych. Główne argumenty to lokalizacja oraz przystosowanie się producentów i odbiorców do korzystania z załadunków samochodowych – mówi w rozmowie z Forum Mleczarskie Handel Sebastian Bursakowski-Irzykowski, Kierownik Operacyjny w Green Factory Logistics. – Nawet jeśli jedna ze stron łańcucha logistycznego posiada np. rampę kolejową to jest to dodatkowa opcja dla innego środka transportu, w odniesieniu do standardu jakim jest transport kołowy drogowy.

– Oczywiście nie bez znaczenia jest tutaj fakt rozwoju infrastruktury drogowej, w porównaniu do kolejowej lub wodnej. Budowy nowych oraz remonty aktualnych autostrad, dróg ekspresowych i krajowych pomimo ciągłych obietnic ministra transportu są stale opóźnione w stosunku do optymistycznych planów rządu. Jeśli jednak przyrównamy to do opóźnień remontów obecnych oraz budowy nowych szlaków komunikacyjnych dla innych środków transportu (np. kolejowego) to można śmiało stwierdzić, że w najbliższym dwudziestoleciu transport samochodowy nadal będzie odgrywać dużą rolę w dystrybucji produktów spożywczych – dodaje Sebastian Bursakowski-Irzykowski.– Jednocześnie warto zwrócić uwagę na istotne problemy, jakimi są dla transportu drogowego podstawowe koszty działalności: paliwo oraz opłaty drogowe tzw. e-myto. Cena paliwa oraz opłaty drogowe są prawie takie same, a czasem nawet wyższe w porównaniu do krajów eurolandu, przy czym dochody przeciętnego Polaka, jak i właściciela firmy transportowej kilka razy niższe. Dużą rolę w rozwoju przedsiębiorczości, w tym transportu samochodowego mógłby mieć polski rząd obniżając akcyzę na paliwo oraz opłaty drogowe. Skutki tych działań byłyby odczuwalne natychmiast i przełożyłyby się m.in. na konkurencyjność polskich firm transportowych na rynku europejskim, wymianę taboru na nowocześniejszy oraz co najważniejsze dla klienta – odbiorcy ostatecznego produktu – niższą cenę artykułów na półkach sklepowych – wskazuje nasz rozmówca.

Ostatnie wiadomości o firmie