1. Aktualności
  2. Polska

Hortimex: Rośnie zainteresowanie klientów błonnikiem

Źródło: Forum Mleczarskie Biznes
Autor: Janusz Górski
© hortimex

– Z naszych obserwacji wynika, że coraz więcej firm mleczarskich zaczyna dostrzegać przyszłość przed produktami z błonnikiem. Wcześniej, zainteresowanie wzbogacaniem w błonnik było umiarkowane, czego przyczyną mogło być przekonanie o niedostatecznej świadomości konsumentów, co mogło powodować zrozumiałe opory przed niepewnym inwestowaniem w tego typu produkty – mówi w rozmowie z Forum Mleczarskie Biznes Lidia Ugorska, Menedżer Produktu – Technolog w Hortimex.

– Tymczasem ostatnie badania przeprowadzone przez firmę Beneo, producenta składników funkcjonalnych potwierdzają, że konsumenci w Polsce postrzegają wzbogacone w błonnik produkty mleczarskie, takie jak jogurt, jako bardzo interesujące. Co ciekawe, badania te jednocześnie prowadzone były na innych rynkach europejskich: w Hiszpanii, Niemczech i Wielkiej Brytanii. We wszystkich wymienionych wyżej krajach obserwuje się rosnące zainteresowanie produktami mleczarskimi wzbogaconymi błonnikiem. Polscy konsumenci nawet częściej od innych ankietowanych deklarują chęć spożywania produktów wzbogaconych we włókno pokarmowe. Wg ankietowanych spożywanie produktów z błonnikiem znalazło się wśród czterech najistotniejszych czynników zdrowego odżywiania. Polscy konsumenci po pieczywie i innych produktach zbożowych (płatki, batony) wskazali na jogurty, jako atrakcyjną kategorię wśród której spodziewaliby się wzbogacania w błonnik – wskazuje Lidia Ugorska.
– Mimo, że badania wykazały, iż zainteresowanie rynku takimi produktami jest duże, to ciągle jeszcze nasi konsumenci mają do wyboru mniej produktów mleczarskich z błonnikiem niż Hiszpanie, Niemcy czy Anglicy. Tam firmy mleczarskie już parę lat temu dostrzegły rosnącą świadomość konsumentów i wykorzystały ją do umieszczenia na rynku nowych produktów. Wydaje się, że trendy, które spowodowały zainteresowanie firm mleczarskich we wspomnianych wyżej krajach wykorzystaniem błonnika, z pewnym opóźnieniem dotarły i do nas. Jednocześnie, rosnąca świadomość konsumentów sprawia, że ten segment żywności ma szansę na rozwój – dodaje Lidia Ugorska.
– Oferta błonników oferowanych przez polskich producentów czy dystrybutorów jest bardzo bogata. Producenci mogą wybierać m.in. błonniki pochodzenia zbożowego, ziemniaczanego poprzez warzywne do owocowych – z owoców rodzimych i cytrusowych. Dostępne są błonniki nierozpuszczalne i rozpuszczalne.
Badania prowadzone przez Beneo pokazały też, że polscy klienci coraz częściej zwracają uwagę na poziom zawartości cukru i tłuszczu w produktach mleczarskich. Producenci, wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, mając dostęp do składników funkcjonalnych, mogą tworzyć produkty o zredukowanej zawartości tłuszczu i cukru, jednocześnie wzbogacając je błonnikiem. Znakomitym przykładem takiego składnika jest inulina czy oligofruktoza otrzymywane z korzenia cykorii. Naturalne pochodzenie tych składników wpisuje się jednocześnie w trend „czystej etykiety”. Producenci mogą znaleźć bez trudu składniki odpowiednie do tworzonych przez nich aplikacji – podsumowuje nasza rozmówczyni