1. Aktualności
  2. Polska

Brenntag Polska: Zdaniem konsumentów błonnik ma związek ze zdrowiem

Źródło: Forum Mleczarskie Biznes
Autor: Janusz Górski
© fmh

– Zdaniem współczesnych konsumentów zdrowe trawienie ma istotny związek z ich ogólnym stanem zdrowia – mówi w rozmowie z Forum Mleczarskie Biznes Aleksandra Rybczyńska, Dyrektor Działu Mleczarskiego w Brenntag Polska. – Dlatego też konsumenci coraz częściej poszukują produktów prebiotycznych i probiotycznych, takich jak jogurty, które wpływają na optymalizację procesów trawiennych. Jednocześnie konsumenci mają niewielką wiedzę dotyczącą zalet prebiotyków stymulujących namnażanie się bakterii korzystnych dla układu pokarmowego. Nie wiążą oni raczej błonnika z prebiotykiem. Według badań Sensusa dotyczących wiedzy i świadomości klienta, istnieje powszechne przekonanie, iż błonnik spożywany w pokarmach i napojach korzystnie wpływa na stan zdrowia – dodaje Aleksandra Rybczyńska.

– W ciągu ostatnich 3 lat na rynek europejski wprowadzono 20808 nowych produktów spożywczych, z których 122 (0,6%) zawierało dodatek błonnika. W tym samym czasie wprowadzono 427 produktów mleczarskich zawierających inulinę i/lub oligofruktozę. Z danych tych możemy wnioskować, że choć inulina/oligofruktoza stosunkowo często dodawana jest do produktów spożywczych, to jednak zawarty w niej błonnik nie zawsze deklarowany jest w składzie produktu. Inulina/oligofruktoza stosowana jest najczęściej w produktach mleczarskich, takich jak jogurty gęste (41,45% zastosowań).
– Według internetowej bazy danych Mintel GNPD, w ciągu ostatnich 3 lat w Polsce wprowadzono 6 produktów z wysoką deklarowaną zawartością błonnika. W tym samym okresie wprowadzono 15 produktów z inuliną/oligofruktozą, z których 6 to jogurty gęste, a 6 to jogurty pitne i napoje fermentowane – wskazuje Aleksandra Rybczyńska i dodaje: – Na świecie wprowadzono na rynek 419 produktów mleczarskich mających wysoką deklarowaną zawartość błonnika.
– Rozpuszczalny błonnik jest znacznie chętniej dodawany do produktów, gdyż nie zmienia on ich wyglądu i jednocześnie wpływa na poprawę odczuwanej pełności, kremistości oraz objętości produktu.
Według New Nutrition Business (grudzień 2012) dominującym obecnie trendem jest naturalność. Inulina i oligofruktoza powstają z naturalnego produktu, jakim jest korzeń cykorii, co może być interesujące dla producentów mleczarskich rozważających wybór błonnika do swych produktów.
Według zaleceń dietetyków, codziennie należy spożywać ok. 25-30 g błonnika. W Europie osoba dorosła spożywa zaledwie 15-20 g. Zalety zdrowotne błonnika zyskały szerokie światowe uznanie. Stosunek zawartości błonnika rozpuszczalnego do nierozpuszczalnego jest także istotny. W urozmaiconej diecie zawartość błonnika rozpuszczalnego wynosi ok. 25-30%, zaś nierozpuszczalnego 70-75%. W latach 2010-2011 zaobserwowano wzrost deklarowanej zawartość błonnika, zaś w kolejnym roku zawartość ta zmniejszała się – podsumowuje Aleksandra Rybczyńska, Dyrektor Działu Mleczarskiego w Brenntag Polska.