1. Aktualności
  2. Polska

Rosną wydatki sieci handlowych na reklamę

Źródło: wirtualnemedia.pl
Autor: Janusz Górski

Jak pokazują wirtualnemedia.pl wydatki rosną z roku na rok (2012 do 2011). Najwięcej wydają sieci dyskontowe, dalej hipermarkety i supermarkety. Jak oblicza portal cennikowe wydatki reklamowe (bez uwzględniania internetu) 9 czołowych sieci sklepów wyniosły w 2012 roku 723,8 mln zł, czyli 20,8% więcej niż rok wcześniej – wynika z danych Kantar Media przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl.

W ub.r. hipermarkety i dyskonty cennikowo przeznaczyły na reklamę (bez internetu) jedną piątą więcej niż rok wcześniej. Liderem pozostał Lidl, najmocniej wzrosły wydatki Biedronki i Kauflandu, a sporo spadły w przypadku Żabki, Carrefoura, Realu, Auchan i Tesco.
Budżet sieci w drugim półroczu był aż o 45 mln zł większy niż w pierwszym, co wynika z rozpoczętej w lipcu, szeroko zakrojonej i prowadzonej bez przerwy kampanii z udziałem Karola Okrasy i Pascala Brodnickiego. Zresztą już w pierwszej połowie ub.r. Lidl zaangażował do swojej komunikacji celebrytę - w maju i czerwcu w związku z Euro 2012 w reklamach sieci wystąpił Jacek Gmoch.
Z kolei cennikowy budżet reklamowy Biedronki (Jeronimo Martins Dystrybucja) w całym ub.r. był co prawda rekordowo duży (aż o 69,1%), ale z pierwszego na drugie półrocze zmalał aż o 80 mln zł. Na początku ub.r. sieć mocno bowiem promowała swój nowy wizerunek (pod hasłem „Daj się zaskoczyć jakością Biedronki”), a do końca czerwca reklamowała się jako sponsor polskiej reprezentacji piłkarskiej (pod hasłem „Wszyscy jesteśmy drużyną narodową”, a z udziałem Franciszka Smudy, Jakuba Błaszczykowskiego i słynnej rodziny Adamiaków). W drugiej połowie roku działania marketingowe zostały mocno ograniczone, a jedyna duża kampania, w której wystąpili Paweł Deląg i Joanna Orleańska, promowała ekspres kawowy Italico. Dopiero na początku br. Biedronka zdecydowanie wróciła do mediów, reklamami pod hasłem „My Polacy tak mamy!”.