1. Aktualności
  2. Świat

Innova: Napoje alternatywne do mlecznych rosną na świecie

Źródło: Innova
Autor: Janusz Górski
© Innova za Alpro

Agencja badań rynkowych Innova szacuje, że liczba nowości w grupie napojów alternatywnych do mlecznych zestawiona tymi drugimi to zaledwie 5% tych ostatnich (badania roczne kończące się w październiku 2012). Mimo to zdaniem analityków rynek notuje ożywienie. Siłą napędową jest rozwinięty rynek zachodnioeuropejski, gdzie produkty tego typu stają się częścią oferty mainstreamowej.

78% nowości na rynku napojów alternatywnych do mlecznych stanowią tzw. „mleka sojowe” (gdzie soja jest głównym albo dodatkowym składnikiem). Oblicza się jednak, że rośnie rola napojów ryżowych, owsianych, jęczmiennych, migdałowych, z orzecha laskowego i włoskiego. Napoje na bazie ryżu to około 17% wprowadzeń na rynek, 11% to napoje z owsa, 10% to napoje migdałowe (w obszarze napojów alternatywnych do mlecznych). W ciągu 6 lat licząc od 2005 wielkość nowych wprowadzeń napojów migdałowych wzrosła z 3% do 10%.
Tradycyjnie napoje alternatywne są pozycjonowane jako produkty sprzyjające zdrowiu i wpisujące się w trend health&wellness. Wykorzystują m.in.: formułę niskolaktozową, surowiec bio, wizerunek „czystej etykiety” i inne.