1. Aktualności
  2. Polska

Eurocash notuje zysk za trzy kwartały równy 130 mln zł

Źródło: Forum Mleczarskie Handel
Autor: Janusz Górski

Przychody Grupy Eurocash w III kwartale br. sięgnęły niemal 4,4 mld zł i były o 62% wyższe niż w tym samym okresie 2011 r. Narastająco po trzech kwartałach 2012 r. skonsolidowana sprzedaż wyniosła blisko 12,4 mld zł, co oznacza wzrost o 68%.
Kilkudziesięcioprocentowy wzrost przychodów Grupy Eurocash, wiodącego hurtowego dystrybutora produktów spożywczych, alkoholu i wyrobów tytoniowych (FMCG), wynika w dużej mierze z konsolidacji od początku 2012 r. wyników Grupy Dystrybucyjnej Tradis. Sprzedaż do klientów zewnętrznych zrealizowana przez spółki z grupy Tradis w III kwartale tego roku przekroczyła 1,4 mld zł, co stanowiło 33% sprzedaży całej grupy, a narastająco za trzy kwartały wyniosła 4,2 mld zł, czyli 34% łącznych przychodów.
Istotny wpływ na wzrost sprzedaży miały również bardzo dobre wyniki formatu Cash&Carry, Delikatesów Centrum oraz Eurocash Dystrybucja.

W samym trzecim kwartale sprzedaż hurtowni Cash&Carry do odbiorców zewnętrznych wyniosła ponad 1,1 mld zł i wzrosła o 13% w porównaniu z analogicznym kwartałem 2011 r., a narastająco przekroczyła 3 mld zł, czyli o 15% więcej niż rok wcześniej. Ponad połowę sprzedaży hurtowni dyskontowych (na koniec III kwartału br. były to 142 hurtownie Eurocash Cash&Carry oraz 3 hurtownie Batna) stanowiła sprzedaż do Sieci Sklepów abc. Ta największa w kraju i wciąż dynamicznie rozwijająca się sieć franczyzowa zarządzana przez Eurocash, zrzeszająca niezależne sklepy detaliczne, liczy już ponad 5.000 placówek.
Sprzedaż hurtowa Eurocashu do sieci Delikatesy Centrum wzrosła w trzecim kwartale br. o 12% do 392 mln zł, a w ciągu 9 miesięcy 2012 r. sięgnęła niemal 1,1 mld zł, czyli o 15% więcej niż w porównywalnym okresie 2011 r. Sieć Delikatesy Centrum na koniec września 2012 r. liczyła 735 placówek – w trzecim kwartale powiększyła się o 42 nowe sklepy franczyzowe.
Sprzedaż do klientów zewnętrznych zrealizowana przez Eurocash Dystrybucja (zaopatruje restauracje, hotele i stacje benzynowe), wzrosła w minionym kwartale br. o 11% do 187 mln zł, a narastająco po trzech kwartałach 2012 r. wyniosła 525 mln zł (+19%).
– W trzecim kwartale kontynuowaliśmy m.in. proces konsolidacji w ramach Grupy Eurocash. Choć założyliśmy, że pełne efekty synergii wynikające z przyłączenia i integracji operacyjnej Grupy Tradis, Premium Distributors i Pol Cater będą możliwe do osiągnięcia w ciągu trzech lat od przejęcia kontroli nad tymi podmiotami, to pozytywne efekty działań optymalizacyjnych zaczynają już być widoczne w naszych wynikach – komentuje Jacek Owczarek, dyrektor finansowy i członek zarządu Eurocashu. – Mimo oczekiwanego wzrostu kosztów finansowych, związanych z obsługą zadłużenia zaciągniętego na sfinansowanie przejęć, dzięki wspomnianym działaniom restrukturyzacyjnym utrzymaliśmy rentowność netto na poziomie porównywalnym do ubiegłorocznego – wskazuje Owczarek.
W trzecim kwartale br. skonsolidowana marża EBITDA wyniosła niemal 2,86% (wzrost o 0,44 p.p. w porównaniu z analogicznym okresem 2011 r.), a narastająco za trzy kwartały sięgnęła 2,39% (+0,18 p.p.). Rentowność netto w minionym kwartale wyniosła z kolei 1,52% (+0,18 p.p.), a w okresie 9 miesięcy tego roku 1,05% (-0,05 p.p.).
Grupa Eurocash to największa polska grupa zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych, chemii gospodarczej, alkoholu i wyrobów tytoniowych (FMCG). Poprzez szereg formatów dystrybucji, Grupa Eurocash koncentruje się na hurtowej dystrybucji produktów FMCG do tradycyjnych sklepów i placówek detalicznych w całej Polsce. Po połączeniu z Grupą Tradis w ramach prowadzonych przez Grupę różnych formatów franczyzowych skupionych jest około 10 tysięcy niezależnych sklepów detalicznych.