1. Aktualności
  2. Polska

HDF Polska: Rynek technologii RFID jest w fazie rozpoznawania możliwości

Źródło: Forum Mleczarskie Biznes
Autor: Janusz Górski
© hdf

– Funkcjonuje już wiele wdrożeń RFID w różnych branżach, głównie takich jak przemysł motoryzacyjny, logistyka, transport, produkcja, administracja – mówi w rozmowie z Forum Mleczarskie Biznes Tomasz Czarnecki, Kierownik ds. Kluczowych Klientów w HDF Polska. – Zakres wykorzystania RFID stale się poszerza, np. identyfikacja osób z dużych odległości (do 10 m), automatyczna inwentaryzacja na magazynach. Najtańsze i najbardziej efektywne są wdrożenia, gdzie RFID służy do śledzenia procesów produkcji, ruchów magazynowych. W takich rozwiązaniach znakowane są na stałe palety, pojemniki tagami RFID wielokrotnego wykorzystania i koszt wdrożenia bardzo szybko się zwraca. Droższe rozwiązania wykorzystują etykiety RFID do jednorazowego znakowania, ale z uwagi na dużo wyższą cenę etykiety RFID względem tradycyjnej liczbie takich zastosowań jest nadal mała. Ceny etykiet RFID stale maleją, więc z każdym rokiem przybywa zadowolonych klientów korzystających z tej technologii – podkreśla Tomasz Czarnecki.


– W naszej ofercie mamy najnowsze światowe rozwiązania z dziedziny radiowego znakowania produktów. Obecnie najwięcej możliwości daje znakowanie produktów w technologii RFID w częstotliwości UHF. Odległość odczytu radiowego można regulować w zakresie 0,1-12 m w zależności od wymagań klienta. Wykorzystuje się etykiety pasywne (bez zasilania), w których zainstalowana jest antena i czip RFID. Drukarka etykiet RFID np. Zebra RZ400 umożliwia programowanie każdej etykiety oraz jej zadruk (np. kody kreskowe, inne dodatkowe informacje). Systemy odczytu RFID charakteryzują się coraz większą czułością i szybkością odczytów, dzięki temu możemy odczytać przykładowo czytnikiem Motorola FX9500 w przeciągu 1 sekundy 500 szt. etykiet RFID statycznych lub nawet będących w ruchu. Do jednego czytnika można podłączyć do 8 sztuk anten, co zwiększa przestrzeń odczytu. Coraz bardziej popularne stają się też terminale mobilne z możliwością odczytu etykiet RFID oraz tradycyjnych kodów kreskowych 1D oraz 2D. Nowy model Motorola MC319Z umożliwia odczyt w przeciągu sekundy ok. 50 etykiet RFID z odległości 2-8 m – zauważa nasz rozmówca.
– Obecnie wprowadzamy do sprzedaży najnowsze etykiety RFID UHF, które pozwalają na bardzo skuteczny odczyt w dowolnym kierunku, tzw. etykiety z anteną 3D. Umożliwia to odczyt etykiet niezależnie od ich orientacji względem anteny, co znacząco poszerza możliwości ich zastosowań. Nowe rodzaje etykiet umożliwiają również etykietowanie elementów metalowych, oraz wypełnionymi płynami, z którymi wcześniej był największy problem. Dostarczamy etykiety RFID wykonane z dowolnych materiałów (papierowe, syntetyczne) w różnych kształtach plus opcjonalnie nadruk pełny kolor – podsumowuje Tomasz Czarnecki, Kierownik ds. Kluczowych Klientów w HDF Polska.