1. Aktualności
  2. Polska

Analiza: Słaba znajomość programów lojalnościowych sieci handlowych

Źródło: PMR Publications
Autor: Janusz Górski

Polacy mają problem ze spontanicznym wymienieniem znanych im programów lojalnościowych oferowanych przez supermarkety. Wśród badanych 13% kojarzy jedynie sklepy, które posiadają programy lojalnościowe, jednak nie zna nazw tych programów, wynika z badania PMR Research dotyczącego korzystania z programów lojalnościowych oferowanych przez super- i hipermarkety.


Spontaniczna i wspomagana znajomość programów lojalnościowych w Polsce
Jak wynika z badań, Polacy cechują się bardzo niską znajomością spontaniczną, jak i wspomaganą programów lojalnościowych oferowanych przez super- i hipermarkety. Jedynie 11% respondentów zna na poziomie spontanicznym program Clubcard w Tesco, niecałe 9% wskazuje na program Payback oferowany w sieci Real, niemal 6% przychodzi do głowy program Rodzinka (Carrefour), a 3% – program Skarbonka, który jest dostępny w Auchan. Pozostałych sześć programów dostępnych w sieciach handlowych w Polsce w ogóle nie jest wymienianych przez ankietowanych przy badaniu znajomości spontanicznej. Wśród respondentów 13% potrafi wymienić jedynie nazwy sklepów, w których są programy lojalnościowe, natomiast nie zna konkretnych nazw tych programów.
Jeżeli chodzi o znajomość wspomaganą (odczytanie badanym listy programów lojalnościowych), to ponad jedna czwarta respondentów wymienia program Clubcard, niecałych 25% program Payback, nieco ponad jedna piąta badanych wskazuje na program Skarbonka, a 16% – na program Rodzinka.
Główne powody przystąpienia do programu lojalnościowego
Najczęstszym powodem przystąpienia do programu lojalnościowego jest częste robienie zakupów w danej sieci sklepów – wskazała tak ponad połowa badanych. Około jedna trzecia respondentów przystąpiła do programu ze względu na możliwość otrzymywania dodatkowych zniżek czy rabatów, które są oferowane wyłącznie uczestnikom danego programu. Możliwość otrzymania nagród rzeczowych, gadżetów z logo firmy czy dostawanie aktualnych informacji o promocjach w danym sklepie są znacznie rzadszymi powodami decydującymi o przystąpieniu do programu lojalnościowego.
Ogólnopolskie badanie konsumenckie zostało przeprowadzone przez PMR Research w kwietniu 2012 r. na reprezentatywnej próbie 600 pełnoletnich mieszkańców Polski. Błąd oszacowania wyniósł około 4%.