1. Aktualności
  2. Polska

GBD: Rośnie sprzedaż dodatków naturalnych dla mleczarstwa

Źródło: Forum Mleczarskie Handel
Autor: Janusz Górski
© gbd

– Mimo, że największym zainteresowaniem nadal cieszą się syntetyczne substancje aromatyczne, to od dwóch lat notujemy znaczny wzrost sprzedaży naturalnych dodatków smakowo-zapachowych – mówi w rozmowie z Forum Mleczarskim Robert Czekała, Technolog/Dział Badań i rozwoju w G.B.D. Jan Andrzej Stępień. – Częściowo jest to zasługą zmieniających się przepisów, które promują ograniczenie syntetycznych dodatków do żywności, ale przede wszystkim trend ten jest powodowany wzrostem świadomości i wymagań konsumentów, którzy co raz częściej czytają etykietę i doceniają jakość.


– Drugą istotną zmianą jaką zaobserwowaliśmy to zmiana w modelu dystrybucji substancji smakowo-zapachowych. Wcześniej aromaty trafiały bezpośrednio do zakładów mleczarskich, gdzie technolodzy od początku pracowali nad cechami organoleptycznymi produktu. Obecnie funkcję tę przejmują dostawcy gotowych wsadów. W produktach takich jak: smakowe napoje mleczne, desery mleczne itp., które potrzebują dodatku kilku składników smakowych, teksturo-twórczych, barwiących jest to bardzo wygodne i korzystne rozwiązanie.
– Oferowane przez nas naturalne aromaty Butter Buds cieszą się coraz większym zainteresowaniem właśnie wśród producentów wsadów dla branży mleczarskiej. Oferta obejmuje cztery główne grupy aromatów: masła, śmietany i śmietanki, mleka, serów. Związkami aromatycznymi są tutaj kwasy tłuszczowe, aminokwasy i inne związki powstające podczas produkcji i dojrzewania, pozyskane w procesach enzymatycznych z naturalnie wyprodukowanych wyrobów mleczarskich. Taki skład klasyfikuje produkty Butter Buds nie tylko jako aromaty naturalne ale w pewnym stopniu również jako prekursory środków aromatycznych. Posłużę się przykładem najbardziej popularnej aplikacji aromatów Butter Buds do napojów mlecznych o obniżonej zawartość tłuszczu (light). Wprowadzenie jednego z aromatów śmietanki przywraca pełnię smakową, która została utracona wraz z odwirowaniem tłuszczu. Dalej, daje się zauważyć, że produkt podczas przechowywania dojrzewa podobnie jak jego pełnotłusty odpowiednik – podkreśla Robert Czekała.
– Największym zainteresowaniem cieszą się aromaty z linii śmietanek, mlek i masła. Są one stosowane najczęściej jako dodatki wzmacniające nutę mleczną lub/i tłuszczową oraz w celu zamaskowania niepożądanych posmaków np. po niektórych dodatkach funkcjonalnych. Producenci zaczynają również doceniać atrakcyjność aromatów z linii serowej – dodaje Robert Czekała.