1. Aktualności
  2. Polska

Logistyka: Liczy się elastyczność

Źródło: Forum Mleczarskie Handel
Autor: Janusz Górski
© raben

– Obecnie firmy logistyczne zwracają szczególną uwagę na zakres elastyczności świadczonych usług, co jest bezpośrednio pochodną wymagań samych klientów, a także na ciągłą, szeroko rozumianą optymalizację procesów. Jednym z przykładów optymalizacji jest eliminacja wszelkiego rodzaju czynności, które z punktu widzenia klienta nie wnoszą wartości dodanej (non value-added activities) – mówi Marcin Turski, Dyrektor ds. Obsługi Klienta Fresh Logistics


– Przykładem jest np. wieloetapowa kontrola jakości, korygowanie błędów itp. Stosuje się metody wywodzące z lean manufacturing, jak mapowanie strumienia wartości dodanej, 5S. Wprowadza się także elementy filozofii Kaizen zmierzające do oddolnego zaangażowania się pracowników magazynowych w ciągłe doskonalenie wykonywanego codziennie procesu. To właśnie firmy logistyczne są bezpośrednio zainteresowane upraszczaniem całego łańcucha dostaw – dlatego też często, możliwości stosowania określonych, zaawansowanych technologicznie rozwiązań w samym magazynie zależą od jakości i sposobu otrzymywania informacji wejściowych - dodaje Marcin Turski z Fresh Logistics.
– Przykładem może być tutaj automatyzacja wymiany danych poprzez EDI z różnymi systemami (zleceniodawcy, operatora logistycznego oraz systemem finalnego odbiorcy), już nie tylko obejmująca podstawowe komunikaty związane z przesłaniem zleceń, awizacją dostaw itd. ale też aktualizację danych podstawowych, zarządzanie statusami jakościowymi czy też nośnikami logistycznymi. Zacieśnienie współpracy między uczestnikami całego łańcucha dostaw przynosi wymierne korzyści – prowadząc do lepszego zaspokojenia potrzeb samych klientów przy racjonalizowaniu zasobów jakie są niezbędne do ich realizacji – podsumowuje Marcin Turski