1. Aktualności
  2. Świat

DAF – nadal nr 1. w segmencie ciągników w Europie

Źródło: Forum Mleczarskie Handel
Autor: Janusz Górski
© daf

W 2011 roku spółka DAF jeszcze bardziej wzmocniła swoją pozycję na europejskim rynku samochodów ciężarowych. W kategorii pojazdów ciężkich (pow. 15 ton) holenderski producent ciężarówek osiągnął rekordowy udział 15,5% w rynku Unii Europejskiej*, co oznacza, że jest na dobrej drodze do osiągnięcia średnioterminowego celu, jakim jest poziom 20%. Udział na poziomie 18,9% w rynku europejskim daje DAF pozycję nr 1 w segmencie ciężkich ciągników.


Osiągając udział w rynku na poziomie 15,5%, firma DAF wzmocniła swoją pozycję w europejskim segmencie rynku ciężkich samochodów ciężarowych w 2011 r. (w 2010 r. wynosił on 15,2%). DAF jest liderem rynku w Holandii, Belgii, Wielkiej Brytanii, Polsce i na Węgrzech oraz największą marką importową w Niemczech i Francji. W Austrii i Czechach DAF zajmuje mocne drugie miejsce.
W segmencie ciągników DAF jest liderem rynku w Holandii, Wielkiej Brytanii, Belgii, Polsce, Czechach i na Węgrzech. We Francji, Hiszpanii, Włoszech, Niemczech i na Węgrzech we wspomnianym segmencie udało się osiągnąć rekordowe udziały w rynku. W całym europejskim segmencie ciągników marka DAF uzyskała w zeszłym roku udział w rynku na poziomie niemal 19%. To właśnie DAF jest liderem na rynku Unii Europejskiej.
Ogółem w zeszłym roku rynek ciężkich pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej liczył około 244 000 pojazdów, co oznacza wzrost o ponad 30% w porównaniu z rokiem 2010, gdy w tym samym segmencie zarejestrowano około 183 000 ciężarówek. DAF oczekuje, że rynek ciężkich samochodów ciężarowych w Europie osiągnie w tym roku liczbę 210 000–240 000 pojazdów. W przypadku segmentu pojazdów lekkich – w którym marka DAF jest obecna za sprawą pojazdów serii LF – szacuje się, że rynek europejski pozostanie na poziomie około 56 000 jednostek. W 2011 r. udział DAF w rynku tej kategorii (6-15 ton) wzrósł z 7,7 do 8,9%.
Wzrost poza Europą
Firma DAF wzmocniła swoją pozycję rynkową także poza Unią Europejską. W 2011 r. holenderski producent ciężarówek dostarczył ponad 5 200 pojazdów serii CF i XF, czyli ponad dwukrotnie więcej niż w 2010 r. Znaczący wzrost został osiągnięty m.in. w Rosji, Turcji, Maroku, Afryce Południowej i na Tajwanie, gdzie w zeszłym roku z taśmy montażowej zjechał tysięczny zmontowany na miejscu pojazd serii CF i gdzie DAF jest liderem rynku wśród europejskich marek w segmencie ciężkich ciągników.
Wzrost w segmencie podwozi pod zabudowę
- Nasz sukces to zasługa nowoczesnego asortymentu produktów, pierwszorzędnej obsługi oraz bardzo profesjonalnej organizacji punktów sprzedaży – mówi Ron Bonsen, członek zarządu DAF Trucks N.V. odpowiedzialny za marketing i sprzedaż. - Przy udziale 15,5% w rynku segmentu pojazdów ciężkich w Europie jesteśmy na dobrej drodze, aby osiągnąć nasz średnioterminowy cel w postaci 20%. Oczywiście będziemy dalej umacniać naszą pozycję w segmencie ciągników siodłowych. Wzrost musimy osiągnąć szczególnie w kategorii naszego szerokiego asortymentu dwu-, trzy- i cztero-osiowych podwozi pod zabudowę, w ramach którego oferujemy pojazdy do wszelkich zastosowań transportowych.
Marka DAF zakończyła rok 2011 dwoma istotnymi sukcesami w Polsce. Pierwszym było utrzymanie pozycji lidera w segmencie pojazdów ciężarowych powyżej 15 ton DMC oraz w segmencie ciężkich ciągników siodłowych, osiągając udział na poziomie odpowiednio 18,7% oraz 21,3% istotnie przyczyniając się do sukcesu rynkowego marki na terenie Unii Europejskiej (EU 27+2). Drugim było istotne zwiększenie udziału w rynku w segmencie 6-15 ton, gdzie marka DAF osiągnęła wynik 7% (4% w roku 2010). Rok 2011 stał ponadto pod znakiem istotnych inwestycji w rozwój sieci dealerskiej. Oprócz najbardziej spektakularnych aspektów tego rozwoju, tzn. oddania do użytku nowego serwisu autoryzowanego dealera DAF firmy ESA Trucks Poznań Sp. z o.o. w Iłowej, wprowadzono intensywny program rozwoju jakościowego. Celem programu jest ustawiczne zmniejszanie czasu spędzonego w serwisie, wykonanie czynności serwisowych dobrze za pierwszym razem oraz podniesienie jakości komunikacji z klientem. Widzialnym aspektem tych działań jest organizacja Olimpiady Technicznej DAF 2011, w której udział wzięło ponad 100 mechaników reprezentujących różne serwisy DAF w Polsce. Efektem szeroko zakrojonych działań szkoleniowych jest największy w Europie odsetek polskich mechaników w z tytułem Master, który jest najwyższym stopniem wtajemniczenia obejmującego wiedzę teoretyczną jak i praktyczną jaki mechanik może osiągnąć w organizacji DAF. Działania te zostały docenione przez klientów marki DAF poprzez przyznanie firmie DAF Złotego Lauru Klienta dla Top Marki 2011.
Rok 2012 w Polsce będzie rokiem wyzwań. Firma DAF oczekuje wzrostu rynku zarówno w segmencie ciężkim jak i lekkim. Wg. Prognoz firmowych segment ciężki osiągnie 16 – 17 tyś nowych rejestracji, natomiast segment lekki zamknie się sumą ok. 2300 nowo zarejestrowanych pojazdów. Wzrosty generowane będą głównie przez dystrybucję oraz transport międzynarodowy.
DAF Trucks N.V., spółka zależna amerykańskiej spółki PACCAR Inc, należącej do największych producentów ciężkich samochodów ciężarowych na świecie, jest wiodącym producentem lekkich, średnich i ciężkich samochodów ciężarowych, z udziałem w rynku UE wynoszącym w czerwcu 2011 roku (narastająco od początku roku) 15,3% w kategorii powyżej 15 ton. DAF produkuje pełny asortyment ciągników i podwozi, oferując odpowiedni pojazd do każdego rodzaju transportu. DAF jest również liderem pod względem świadczenia usług związanych z produktem: kontraktów serwisowych DAF MultiSupport, usług finansowych świadczonych przez PACCAR Financial oraz pierwszorzędnego serwisu części. Ponadto, DAF konstruuje i produkuje takie komponenty, jak osie i silniki, w szczególności dla producentów autobusów i autokarów na całym świecie. Firma DAF Trucks N.V. posiada zakłady produkcyjne w Eindhoven w Holandii i w Westerlo w Belgii oraz ponad 1000 punktów sprzedaży i usług w Europie.
*) Udziały w rynku za rok 2011 odnoszą się do krajów Unii Europejskiej, a także Norwegii i Szwajcarii (EU27+2).