1. Aktualności
  2. Polska

Eurocash: 12 tys. osób skorzystało z Akademii Umiejętności Eurocash

Źródło: Eurocash
Autor: Janusz Górski

Już niemal 12 tys. osób skorzystało ze szkoleń w ramach Akademii Umiejętności Eurocash, kompleksowego projektu podnoszenia kwalifikacji właścicieli i pracowników niezależnych sklepów detalicznych. Nowi partnerzy, nowe tematy szkoleń oraz kontynuacja systemu motywacyjnego dla najlepszych to główne plany na rok 2012.


Akademia Eurocash to kompleksowy projekt składający się z trzech, uzupełniających się segmentów. Pierwszy z nich, dotyczy oferty szkoleniowej. Obecni uczestnicy projektu, franczyzobiorcy Delikatesów Centrum, IGA, ABC, Zielony Kłos oraz ich pracownicy, mogą skorzystać z szerokiej oferty kursów i programów szkoleniowych, prowadzonych przez najlepszych ekspertów na rynku. Oprócz Eurocash, swoją wiedzą z detalistami dzielą się również specjaliści z Carlsberg’a, Coca-Coli, Nestle i Unilevera. W tym roku do tego grona dołączyli również eksperci Animexu i Indykpolu.

Szkolenia dla każdego, stacjonarnie i w sieci
Akademia to szereg kursów w formie konferencji, spotkań i wykładów, cykli szkoleń w sklepach modelowych, a także w formie e-learningu. Możliwość uczestniczenia w kursach przez internet jest bardzo istotna, ponieważ umożliwia każdemu zainteresowanemu uczestnictwo w szkoleniu bez względu na miejsce zamieszkania, czy ograniczenia czasowe. Jedynym warunkiem jest dostęp do Internetu, zalogowanie się na stronie www.akademiaeurocash.pl i chęć poszerzenia swojej wiedzy.
W 2011 r. w ramach Akademii przeprowadzono 224 warsztatów, w których wzięło udział niemal 2,5 tys. uczestników oraz zorganizowano 6 dni konferencji dla 450 osób. W niemal 110 kursach e-learningowych uczestniczyło natomiast ponad 8,6 tys. osób.
Oferta szkoleniowa Akademii Umiejętności została tak przygotowana, aby każdy mógł znaleźć interesującą dla siebie tematykę, powiązaną z zakresem wykonywanej pracy. Program oraz tematyka kursów zostały dopasowane do czterech głównych grup odbiorców: Właścicieli sklepów, Kierowników, Pracowników Działów Mięsa-Wędliny i pracowników pozostałych działów. I tak np. podczas kursów właściciel sklepu może poszerzyć swoją wiedzę z zakresu zarządzania finansami sklepu, zarządzania zespołem, czy polityką cenową i promocyjną oferowanego asortymentu. Z drugiej strony pracownicy odpowiedzialni np. za dział mięsa-wędliny, czy warzywa-owoce dowiedzą się wszystkiego o najlepszych praktykach w kontroli jakości, produktów, ich odpowiedniego przechowywania, eksponowania czy sezonowości. Szereg kursów skupia się również (w zależności od zajmowanego w sklepie stanowiska) na profesjonalnej obsłudze klienta, efektywnym zamawianiu i magazynowaniu, czy zarządzaniu konkretnymi kategoriami produktów.
Czy szkolenia przynoszą efekty? Tak! Potwierdzają to prowadzone badania
Drugą częścią projektu Akademii Eurocash objęci są obecnie właściciele i pracownicy wszystkich sklepów Delikatesy Centrum. Raz na kwartał, odbywały się w nich badania typu „Tajemniczy Klient”, które jest unikalnym na polskim rynku sposobem na weryfikację i ocenę skuteczności szkoleń odbytych w ramach projektu. Dodatkowo przygotowany na ich podstawie raport stanowi cenne źródło wiedzy dla poszczególnych właścicieli sklepów. Dzięki niemu dowiadują się m.in. co należy jeszcze poprawić w placówce i w jakim kierunku powinny iść ewentualne zmiany.
Przeprowadzone badania dowodzą jednoznacznie, że szkolenia przynoszą pozytywne efekty. Dla przykładu, w pierwszej fali badań dotyczących ekspozycji warzyw i owoców zgodnie z najlepszymi standardami oraz mięsa i wędlin, zyskały oceny na poziomie odpowiednio 50,2% oraz 57,3%. W badaniach przeprowadzonych w IV kw. ubiegłego roku oceniono te dwa obszary na odpowiednio 94,4%, czy 99,8%. Zdecydowany wzrost wskaźników towarzyszył również ocenom obsługi klienta przez pracowników.
Efekty szkoleń potwierdza również inny wskaźnik: średnia sprzedaż brutto na pracownika. W zeszłym roku wskaźnik ten był o 2,1 punktu procentowego wyższy w sklepach, które wzięły udział w Akademii, porównując ze sklepami, które nie uczestniczyły w szkoleniach.
3,2 mln zł dla najlepszych
Powyższe badanie umożliwia również przeprowadzenie trzeciej części projektu Akademii, czyli programu motywacyjnego. Co kwartał, na podstawie badania „Tajemniczy Klient”, pracownicy 200 najlepszych sklepów otrzymują do 5 000 zł do podziału na sklep. W sumie w całym 2011 r. niemal 14 tys. osób otrzymało łącznie nagrody w wysokości 3 200 000 zł.
Akademia pomaga niezależnym detalistom konkurować z sieciami
- Akademia Eurocash to pierwszy na polskim rynku projekt łączący szkolenia, badania nad ich efektywnością oraz system motywacyjny. Dzięki niemu tysiące niezależnych detalistów – właścicieli sklepów „na rogu” i ich pracowników - otrzymuje dostęp do narzędzi i wiedzy zarezerwowanych do tej pory jedynie dla dużych, często międzynarodowych sieci hipermarketów i dyskontów – mówi Pedro Martinho, Członek Zarządu Eurocash. - Od samego początku Akademii Umiejętności możemy liczyć na wsparcie naszych partnerów, liderów w poszczególnych segmentach rynku: Carlsberg, Coca-Cola, Nestle i Unilever. W tym roku, w związku z rozwojem programu dotyczącego stoisk ze świeżą żywnością, do tego grona dołączają również Animex oraz Indykpol.
Rozwój szkoleń dotyczących stoisk świeżych to nie jedyne zmiany w Akademii Umiejętności planowane na ten rok. Dodatkowo w 2012 r. zwiększona zostanie liczba tematów szkoleń e-learningowych z 12 do 34, a także liczba sklepów modelowych. W dalszym ciągu będzie również rozwijana strona internetowa - www.akademiaeurocash.pl, która jest szybkim i łatwym sposobem skorzystania ze szkoleń e-learningowych, zarządzania programem szkoleń, czy wykorzystania dostępnych tam narzędzi. W zeszłym roku strona była odwiedzana średnio 400 razy dziennie i ok. 145 000 razy w całym roku.
– Cieszę się z widocznych sukcesów pierwszego roku działalności Akademii Eurocash, która przyczynia się do rozwoju i profesjonalizacji lokalnych sklepów w Polsce. Chcemy dalej rozwijać Akademię, obejmować jej programem kolejne sieci franczyzowe prowadzone przez naszą Grupę, zapraszać do współpracy nowych partnerów, którzy podzielą się swoją ekspercką wiedzą z pracownikami sklepów. Akademia przynosi naszym franczyzobiorcom wymierne korzyści: zmotywowany do pracy zespół i lepszą obsługę konsumentów, co przekłada się na wyższą sprzedaż. Właśnie dlatego jestem przekonany, że naszemu projektowi towarzyszyć będzie duże zainteresowanie również w tym roku – mówi Ireneusz Ozga, Prezes Zarządu Eurocash Franczyza.