1. Aktualności
  2. Polska

GfK Polonia: Segment klientów 60+ kupuje 30% sprzedawanego w Polsce nabiału

Źródło: Źródło: P. Mazurkiewicz, Rzeczpospolita
Autor: Janusz Górski

Najnowszy raport GfK Polonia pokazuje, że siła nabywcza ponad 4 milionów gospodarstw z osobami w wieku 60+ to 150 mld zł. Większość firm nie dostrzega jeszcze potencjału tego segmentu rynku. Tymczasem liczba osób po sześćdziesiątce będzie rosła.
W Polsce pokutuje stereotyp, że osoby starsze żyją bardzo skromnie, kupują tylko podstawowe i najtańsze produkty. Z wydanego raportu firmy Gfk Polonia wynika jednak coś innego, choć firmy zdają się tego jeszcze nie zauważać.

Na Zachodzie zmiany nastąpiły już dawno. Kosmetyki dla starszych reklamują modelki w odpowiednim wieku, a nie 20-latki (np. kampania L’Oreala z Jane Fondą). Produkty spożywcze są w mniejszych opakowaniach – osoby po sześćdziesiątce często mieszkają same. Obniżana jest zawartość cukru czy cholesterolu. Wprowadzane są też specjalne linie sprzętu elektronicznego – z dużymi przyciskami. Pralki mają pochylony bęben, żeby nie trzeba było się mocno schylać.
– Firmy wciąż oceniają grupę starszych klientów jako po prostu biedną, choć nie do końca jest to prawda – mówi Anna Nalazek, prezes firmy Intuition.
Jej zdaniem także w Polsce musi nastąpić zmiana w podejściu do tej grupy klientów. – W tej chwili do sześćdziesiątki zbliża się pokolenie wyżu. To inni ludzie – znacznie bardziej otwarci, korzystający z nowości, zamożniejsi. Tej grupy nie da się lekceważyć.
Z badań Gfk wynika, że osoby starsze dzisiaj oceniają swoją zamożność nieco gorzej niż ogół społeczeństwa, ale wynika to także z tego, że wiele osób po 60. roku życia mieszka samych, więc po opłaceniu podstawowych świadczeń ma mniej wolnych środków. Jednak miesięczne wydatki emerytów to 863 zł na osobę, gdy średnia krajowa to 803 zł.
61% ma telefon komórkowy, 32% kuchenkę mikrofalową. Przez trzy ostatnie lata liczba gospodarstw prowadzonych przez osoby starsze z dostępem do Internetu wzrosła o 114% i ma go niemal co piąte. Konto ma niemal co druga osoba po sześćdziesiątce, z kart płatniczych korzysta co piąta.