1. Aktualności
  2. Świat

Irlandia: Ornua z dobrymi wynikami i prognozami dla branży mimo epidemii SARS-CoV-2

Źródło: Forum Mleczarskie Handel
Autor: Janusz Górski

Firma osiągnęła w 2020 r. obroty na poziomie 2,43 mld € wobec 2,32 mld € w 2019 r. Wskaźnik EBITDA wzrósł o 49,6% do 107,4 mln €, co doprowadziło do wzrostu zysku operacyjnego o 69,2% do 83,1 mln €. Zysk wzrósł 0 6,6% do 603 mln €. Ten wynik osiągnięto w kontekście złożonego środowiska zdominowanego przez epidemię SARS CoV-2, Brexitu i taryfy celne USA. Ornua eksportuje produkty do ponad 110 krajów i jest właścicielem kultowej marki Kerrygold. Sprzedaż jej produktów wzrosła o 13% wolumenowo w 2020 roku, co oznacza ponad 10 mln opakowań masła i sera tygodniowo.

– Ornua osiągnęła wyjątkowe wyniki w tym wyjątkowym roku i cieszymy się, że możemy poinformować o rekordowym zysku z zyskiem operacyjnym na poziomie + 69% – skomentował John Jordan, Dyrektor Generalny Ornua. – Silne fundamenty naszej działalności – wspaniali ludzie i wspaniałe produkty – wysunęły się na pierwszy plan, co pozwoliło nam zmaksymalizować szansę, jaką daje zmiana w zachowaniu konsumentów.

W 2020 r. w płaszczyźnie operacyjnej Ornua zapewniła ciągłość dostaw dla kluczowych klientów pomimo nagłego wzrostu popytu na całym świecie. Dostosowano strukturę zarządzania, aby mogła napędzać przyszły międzynarodowy wzrost. Zarząd zdecydował się wprowadzić strategię Growth for Good 2025.

Firma z ostrożnym optymizmem patrzy na stopniowe ponowne otwieranie się gospodarek, w miarę jak globalne szczepienia nabierają tempa. Podkreśla, że pandemia spowodowała umocnienie silnych marek tj. Kerrygold. Jak wylicza firma, masło Kerrygold jest nr 2 w USA i nr 1 w Niemczech. Cheddar Pilgrims Choice uzyskał 29% wzrost i zapewnił sobie pozycję marki nr 2 na rynku brytyjskim.

Rynki mleczarskie okazały się odporne podczas pandemii, czemu sprzyjała sprzedaż detaliczna i duży popyt na mleko w proszku z Chin, Azji Południowo-Wschodniej i Afryki. Bilans produktów na rynkach towarowych sprzyjał stabilności cen mleka, przy średniej cenie irlandzkiego mleka przekraczającej 30 centów za litr. Perspektywy na 2021 r. są w opinii menadżerów Ornua w dużej mierze pozytywne, a rynek jest wspierany przez ożywienie w usługach gastronomicznych i silny popyt eksportowy. Globalna produkcja mleka będzie prawdopodobnie nadal rosła w 2021 r. przy prognozowanym wzroście o + 1,3%.