1. Aktualności
  2. Świat

Raport: Kategoria wegańska – gdzie  i jak rośnie grupa produktów alternatywnych? I czy wszędzie?

Źródło: Forum Mleczarskie Handel
Autor: Janusz Górski
© forum mleczarskie

Raport Smart Protein sfinansowany ze środków unijnych wiele mówi na temat kondycji kategorii żywności dla wegan. Dla potrzeb raportu przeanalizowano dane detaliczne z 11 krajów europejskich, aby dokładnie określić, jak bardzo wzrosło spożycie żywności na bazie roślin od 2018 do 2020 r. Przeanalizowano dane dla kategorii alternatywnych wobec mięsa, mleka, jogurtów, serów, lodów i ryb.

Jak podkreślają autorzy raportu alternatywy roślinne nie są już nowością na półkach oraz w lodówkach supermarketów i dyskontów w Europie. Zgodnie z wynikami badań, europejski przemysł spożywczy oparty na produktach roślinnych wzrósł w badanym 2-letnim okresie o 49%, co daje łączną wartość sprzedaży 3,6 mld euro.

Alternatywy mleka są szeroko akceptowane i były najszybciej rozwijającą się kategorią w większości badanych krajów, a wysokie wolumeny sprzedaży owsianych alternatyw mleka uczyniły je liderem kategorii. Dwucyfrowy wzrost wartości sprzedaży alternatyw dla mleka odnotowano w Polsce (+76%) i Rumunii (+73%), a dyskonty w tych dwóch krajach osiągnęły odpowiednio 126% i 316% wzrost sprzedaży.

Według danych z raportu, Holandia jest obecnie liderem sprzedaży alternatyw serów ze stopą wzrostu 400%. W Belgii wartość sprzedaży alternatyw jogurtów (na bazie soi) wzrosła w dyskontach aż o 497%.

Raport pokazuje ogromny wzrost wartości sprzedaży alternatyw mięsa, przy czym największy wzrost nastąpił w Niemczech (226%), a następnie w Austrii (82%). Co ciekawe, dyskonty wykazywały wyższe stopy wzrostu niż ogólne rynki w wielu krajach. Najbardziej uderzającymi przykładami były Rumunia (ze wzrostem wartości sprzedaży o 154% w porównaniu do ogólnego wzrostu rynku o 27%) i Francja (100% w porównaniu do ogólnego wzrostu o 31%). Jedyny odnotowany spadek sprzedaży alternatyw mięsa miał miejsce we Włoszech (-10%). W kategorii alternatyw produktów rybnych Niemcy odnotowały również wyraźny wzrost wartości sprzedaży o 623%, z 251 tys. euro w 2018 r. do 1,9 mln euro w 2020 r.