1. Aktualności
  2. Polska

Włoszczowa (OSM): Typowymi konsumentami napojów mleczarskich są ludzie młodzi, preferujący zdrowy tryb życia

Źródło: Forum Mleczarskie Handel
Autor: Janusz Górski
© włoszczowa (osm)

– W ostatnich latach zauważalny jest znaczny wzrost spożycia mlek fermentowanych, szczególnie kefirów, maślanek i jogurtów pitnych – mówi Forum Mleczarskiemu Handel Ryszard Pizior, Prezes w spółdzielni Włoszczowa (OSM). – Produkty te rewelacyjnie gaszą pragnienie, a przy tym dostarczają organizmowi niezbędne składniki odżywcze. Według danych statystycznych produkcja jogurtów naturalnych i innych rodzajów sfermentowanego lub zakwaszonego mleka bądź śmietany systematycznie rośnie. Dominujący udział w tej grupie produktów mają jogurty smakowe, których udział ilościowy w całej kategorii wynosi około 82%. Pod względem wartościowym udział jogurtów smakowych w całej kategorii jest większy i wynosi około 85%. Najpopularniejsze smaki to: truskawkowy, brzoskwiniowy i morelowy. Pod względem dystrybucji największy udział w sprzedaży jogurtów mają super- i hipermarkety z łącznym udziałem około 70%. Pozostałe 30% przypada na tradycyjne sklepy spożywcze. Pod względem opakowania dominują dwa opakowania 300 g i 400 g – około 25% udziału oraz opakowania do 150 g – około 50%.

– Kefiry usprawniają proces przyjmowania niezbędnego dla organizmu białka, obniżają ciśnienie tętnicze i poziom złego cholesterolu we krwi. Hamują też rozwój chorobotwórczych bakterii występujących w przewodzie pokarmowym oraz wspomagają leczenie chorób cywilizacyjnych. W tej kategorii dominują kefiry naturalne oraz opakowania 300 g, 400 g. Kefiry smakowe (truskawkowe, brzoskwiniowe) powoli zwiększają swój niewielki udział w tej kategorii produktów. Główne kierunki rozwoju to przede wszystkim modyfikacje opakowań – grafika i gramatura – wskazuje Ryszard Pizior.

– Maślanki – orzeźwiają, mają niską zawartość tłuszczu i są bogate w lecytynę. Dzięki temu, że zawierają kwas mlekowy, pobudzają i regulują procesy trawienne. Pozycjonowane są pomiędzy jogurtami owocowymi i kefirami. Ocenia się, że wielkość rynku tych produktów jest o około 30% większa niż w przypadku kefirów. Główną rolę w tej kategorii odgrywają maślanki naturalne – około 90%. Trendy rozwoju w tej kategorii produktów to zawartość tłuszczu, smaki, maślanki acidofilne i probiotyczne. Ogromne znaczenie ma też rodzaj opakowania – wielkość oraz grafika – podkreśla nasz rozmówca.

– Maślanki i mleczne napoje pitne, to w dalszym ciągu są produkty typowo sezonowe. W miesiącach jesienno-zimowych odnotowuje się znaczne spadki sprzedaży tej kategorii produktów.

Typowymi konsumentami, do których skierowane są napoje mleczne, są ludzie młodzi, preferujący zdrowy tryb życia. Dużym plusem jest innowacyjność produkcji i opakowania, dzięki czemu produkty danej firmy wyróżniają się na tle konkurencji. Oprócz jogurtów, kefirów czy maślanek bardzo cennym dodatkiem do obiadów zwłaszcza w sezonie letnim było zsiadłe mleko czy chłodnik. Dziś trochę już zapomniane, kiedyś spożywane regularnie, posiada cenne wartości odżywcze, witaminy i minerały. Wzmacnia też włosy i paznokcie, poprawia odporność, pomaga w dolegliwościach trawiennych, a także można go stosować jako kosmetyk ze względu na właściwości nawilżające i wygładzające Młodzi konsumenci zaczynają dostrzegać, jak doskonały wpływ na nasze zdrowie ma zsiadłe mleko – dodaje Ryszard Pizior, Prezes Zarządu mleczarni Włoszczowa (OSM).

Ostatnie wiadomości o firmie