1. Aktualności
  2. Świat

Włochy: Wzrost popytu na nabiał. Ranking sieci handlowych i trendy w handlu.

Źródło: USDA
Autor: Janusz Górski

Jak podaje w swoim raporcie USDA, Włochy jako państwo o populacji 60 mln mieszkańców, PKB równym 2,4 bln USD i dochodzie per capita 39 675 USD odnotowało w 2019 r. wzrost sprzedaży detalicznej żywności. Wyniósł on 1%, a łączna wartość sprzedaży sięgnęła 145 mld USD.

Włoski detaliczny rynek żywności jest bardzo zróżnicowany. Hipermarkety, supermarkety, sklepy wielobranżowe, sklepy specjalistyczne współistnieją z tradycyjnymi sklepikami i handlem na wolnym powietrzu. Jak wyliczają Amerykanie, do produktów o największym wzroście zaliczają się: produkty piekarnicze, nabiał, przetworzone mięso i wędliny, przekąski, makarony, dania gotowe, sosy, produkty bio i bezglutenowe.

W gronie największych sieci detalicznych znajdują się: 1) Conad 2) Coop Italia 3) Selex Gruppo Commerciale 4) Esselunga 5) Crai Secom 6) Gruppo VéGé, 7) Gruppo Eurospin 8) Schwarz Gruppe 9) Carrefour 10) Spar Intl.

Włochy są trzecią co do wielkości gospodarką w strefie euro, a ich import skoncentrowany jest na surowcach rolnych, które po przetworzeniu w żywność o wysokiej wartości dodanej są przedmiotem eksportu.

Większość supermarketów znajduje się w północnych Włoszech (47,1%), na południu jest ich znacznie mniej (28,6%) i nieco mniej w regionie centralnym (24,3%). Ważnym wydarzeniem dla sektora handlu było przejęcie przez sieć Conad 1 600 placówek (w tym 46 hipermarketów) od Auchan Retail Italia. Dzięki temu przejęciu Conad umocnił swoją przewagę nad drugim graczem jakim jest Coop Italia. W grupie dyskontów obserwuje się widoczną ekspansję. Oprócz Eurospin Italia, który posiada już 1 100 sklepów, niemieccy gracze tj. Lidl Italia, Aldi i Penny Market prowadzą rozległe inwestycje. W latach 2019-20 przewidują otwarcie ponad 140 nowych sklepów. Wszyscy starają się rozwijać asortyment lokalnie uprawianych, ale także etnicznych, wegańskich i wegetariańskich produktów oraz takich „wolnych od” glutenu, laktozy lub cukru.

Zakupy spożywcze online szybko rosną i odnotowały żywszy wzrost w okresie wybuchu pandemii COVID-19. Wzrost tego kanału wyniósł 145% w okresie 17 lutego - 3 maja 2020 w porównaniu do analogicznego okresu w 2019 r. Wzrost sprzedaży odnotowano także w sklepach wielobranżowych (+26,9%), supermarketach (+12,9%), dyskontach (+7,9%). Silny spadek o 40% odnotowały placówki cash&carry, co miało związek z zamknięciem barów, kawiarni, restauracji i gastronomii. Sprzedaż w hipermarketach spadła o 9,8%, co wiązało się z zamknięciem centrów handlowych.