1. Aktualności
  2. Polska

Mlekpol (SM): Zamknięcie hoteli i gastronomii było odczuwalne dla Mlekpolu

Źródło: Forum Mleczarskie Handel
Autor: Janusz Górski
© mlekpol (sm)

– W ostatnich latach HoReCa była w Polsce najdynamiczniej rozwijającym się kanałem sprzedaży produktów mleczarskich. Zamknięcie hoteli i lokali gastronomicznych było również odczuwalne dla Mlekpolu - powiedziała w rozmowie z Forum Mleczarskim Handel Małgorzata Cebelińska, Dyrektor Handlu w mleczarni Mlekpol (SM). – Oczywiście zakupy w kanale detalicznym częściowo skompensowały nam utraconą sprzedaż, ale nie znacząco – dodała nasza rozmówczyni.

– Co istotne, każdego roku przed sezonem letnim przygotowywaliśmy się do realizacji dużych kontraktów na mleko UHT, sery i masło, z przeznaczeniem do europejskich krajów z silnie rozwiniętą turystyką. Ten rok jest zupełnie inny – podkreśla Dyrektor Handlu w mleczarni Mlekpol (SM). – Dopiero pod koniec maja, nasi klienci z Włoch i Grecji wrócili z zamówieniami, licząc że turystyka w ich krajach szybko się odrodzi. Spodziewamy się, że sezon turystyczny w tym roku rozłoży się w czasie, a pogoda nie będzie już głównym wyznacznikiem w doborze terminu odpoczynku. Co ciekawe, tylko mozzarella jest takim produktem, który nie odczuł braku zainteresowania klientów w czasie epidemii. Zamówienia m.in. pizzy z dowozem do domu zdecydowanie wzrosły w ostatnim czasie, więc popyt na ten produkt jest cały czas duży i to nie tylko w Polsce.

Małgorzata Cebelińska zapytana o zmiany w strukturze zakupów w handlu pomiędzy handlem stacjonarnym a internetowym wywołanym przez koronawirusa potwierdziła:

– W ostatnim czasie e-commerce zdobywa coraz większe zaufanie konsumentów. Przewagę zyskują firmy, które działają prężnie w Internecie i sprawnie dostosowują ofertę do nowych potrzeb rynku. W Polsce branża FMCG stanowi zaledwie 1% wartości sektora e-commerce, jednak według prognoz wartość ta w ciągu najbliższych dwóch lat wzrośnie do 5%. Produkty nabiałowe stanowiły niewielki jej odsetek, jednak od pewnego czasu obserwujemy ich wzrost w ofercie. Głównymi barierami rozwoju e-commerce w kategorii nabiału są konieczność zapewnienia ciągu chłodniczego i krótkie terminy przydatności produktów świeżych. Obecnie zakupy e-commerce dotyczą przede wszystkim produktów niewymagających chłodzenia i o długich terminach przydatności tj. mleko i śmietanki UHT. Z informacji pozyskanych od naszych partnerów handlowych wynika, że trend e-commerce nabiera tempa i będzie się rozwijał – podkreśliła Małgorzata Cebelińska. – W okresie pandemii zauważalny był wzrost zainteresowania bezpiecznymi zakupami również nabiału w kanale online więc wydłużone terminy dostaw spowodowane były m.in. nowymi obostrzeniami, jak też niewystarczającą liczbą pracowników obsługujących ten kanał.

– Mlekpol nastawiony jest na rozwój i dostrzega potencjał tej formy sprzedaży, która będzie tworzyć nowe okazje zakupowe. Warto również wspomnieć, że przez e-commerce możemy dotrzeć do konsumenta z szeroką ofertą i jednocześnie edukować go. Nowe pokolenia wytyczają trendy, również dotyczące sposobu zakupów i to właśnie w nich upatrujemy największych beneficjentów tej usługi – dodała Małgorzata Cebelińska, Dyrektor Handlu w mleczarni Mlekpol (SM).

Ostatnie wiadomości o firmie