1. Aktualności
  2. Świat

Bel Groupe i Danone: Jak koronawirus wpłynął na przychody mleczarni w pierwszym kwartale? (aktualizacja)

Źródło: Forum Mleczarskie
Autor: Janusz Górski

Koronawirus SARS-CoV-2 pojawił się we Francji już 24 stycznia 2020 r. i Francja była pierwszym krajem europejskim, w którym wykryto osobę zainfekowaną. Tutejsi komentatorzy uważają, że było to możliwe, dzięki posiadaniu przez francuskie służby medyczne bardzo szybkich testów na koronawirusa. Dlatego jest interesujące, jaki wpływ ma epidemia na sprzedaż nabiału we Francji. Grupa Bel podała właśnie informacje dot. pierwszego kwartału. Firma uzyskała sprzedaż o 12,2% wyższą (organiczny wzrost 11%). Tymczasem Danone odnotował zrównoważenie chińskiego spowolnienia z paniką zakupową w Europie z naciskiem na wzrost 3,7% (w tym nabiał i produkty roślinne +2,8%, a żywność specjalistyczna +5,2%). To lepiej niż przewidywali menadżerowie Danone.

Jak skwapliwie wyliczają analitycy Bel połowa wzrostu sprzedaży jest „zasługą” najpierw paniki zakupowej, a następnie zamknięcia kanału HoReCa. Obroty firmy wyniosły 909 mln euro wobec 810 mln euro w pierwszym kwartale 2019 r. Firma przyznaje jednocześnie, że nie była szczególnie znaczącym dostawcą dla kanału HoReCa.

Jak podaje Bel pierwszy tydzień kwietnia przyniósł uspokojenie sprzedaży nabiału.

Grupa Bel jest mleczarskim przedsiębiorstwem o zasięgu międzynarodowym: sprzedaje swoje produkty na Bliskim Wschodzie, Afryce i za oceanem.

Tymczasem Emmanuel Faber, Dyrektor Generalny Danone w swoim wystąpieniu podkreślił, że pandemia zostanie zapamiętana jako czas, która może zmienić sposób, w jaki żyjemy i prowadzimy interesy. – Nasza kwartalna sprzedaż wzrosła o 3,7%, silniej niż się spodziewaliśmy.

Dyrektor Generalny Danone mówi także o spodziewanej dużej niepewności w obszarze popytu i podaży co jest wynikiem zmiany w nawyków żywieniowych, stylu życia i dochodów konsumentów.

Priorytetem Danone jest zapewnienie bezpieczeństwa 100 000 pracowników na całym świecie, a także partnerów handlowych, w celu ochrony łańcucha dostaw i utrzymania codziennych dostaw żywności dla konsumentów.

Danone ogłosił także kluczowe działania mające na celu wzmocnienie całego łańcucha wartości:

▪ zabezpieczone umowy o pracę i gwarantowane wynagrodzenia dla wszystkich pracowników Danone na całym świecie do 30 czerwca;

▪ szeroki zakres (ochrona zdrowia, opieka nad dziećmi, kwarantanna) dla wszystkich pracowników na całym świecie;

▪ specjalna premia dla wszystkich pracowników pracujących na miejscu podczas pandemii;

▪ wsparcie finansowe w wysokości 300 mln euro, w tym przedłużone warunki płatności i kredyt dla rolników, dostawców i mniejszych klientów.

Jednym z wyzwań dla Danone jest w tym momencie jest przejście z konsumpcji poza domem na konsumpcję w domu, a także zmiana preferencji na większe opakowania.