Serwis www.forummleczarskie.pl wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji, które pozwalają lepiej adaptować stronę do potrzeb i preferencji Czytelników oraz budować statystyki dotyczące oglądalności. Cookies można wyłączyć w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki internetowej. Brak takiej zmiany oznacza możliwość zapisu w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce prywatności. Zamknij

Aktualności

EDA: Redukcja popytu z gastronomii, problemy w transporcie produktów świeżych w Europie, zakłócenia w eksporcie do Azji

Źródło: KZSM za EDA   Dodano: 2020-03-26 11:27:53

Członkowie mleczarskiego stowarzyszenia EDA z całej Europy informują, że następuje silna redukcja w funkcjonowaniu barów, restauracji i stołówek, a niekiedy nawet zatrzymanie popytu poprzez te kanały dystrybucji. Z drugiej strony członkowie EDA donoszą o zwiększonym zapotrzebowaniu ze strony sklepów, gdyż coraz więcej klientów kupuje większe ilości na własne potrzeby.

Większość członków stowarzyszenia donosi o problemach z wewnętrznym eksportem w UE, jak również z eksportem do Azji. W odniesieniu do wewnętrznego handlu w UE, zablokowane granice, krajowe restrykcje dla importu z pewnych części Europy, jak również dodatkowe administracyjne bariery ograniczają funkcjonowanie rynku wewnętrznego. Restrykcje w transporcie mleka przy przekraczaniu granic oraz w jego imporcie odnotowywane są w odniesieniu do Włoch i Chorwacji, kłopoty występują również z eksportem do krajów bałkańskich z powodu środków podejmowanych w ramach kwarantanny.

Eksport do Azji jest hamowany głównie z powodu ograniczeń w ilości mocy przerobowych kontenerów/frachtów. Operatorzy donoszą o dodatkowych trudnościach dla chińskich firm w otrzymywaniu listów kredytowych w swoich bankach (obniżona wiarygodność w kontekście epidemii).

Analitycy Rabobank wskazują, że 1% redukcja konsumpcji produktów mlecznych w Chinach mogłaby prowadzić potencjalnie do 11% spadku importu. Jeśli konsumpcja spadłaby o 5% import skurczy się o 25%.

Członkowie i operatorzy informują również o brakach kierowców. Na niektórych granicach występują  duże opóźnienia, mające negatywne skutki dla produktów świeżych. Odnotowywane są czasy oczekiwań ciężarówek ze świeżymi produktami przekraczające 10 godzin. Już teraz większość firm transportowych wycofała się z gwarancji czasu dostaw dla specyficznych krajów i ta lista się wydłuża.

Transport statkami do Azji będzie wyzwaniem w następnych 2 miesiącach, przy czym najprawdopodoniej nie wszystkie zlecenia będą w pełni wykonane w wymaganym czasie (Holandia).

archiwum aktualności »
copyright
Nathusius Investments Sp. z o.o © 2008-2020
02-920 Warszawa
ul. Powsińska 23/6
tel: 22 642 43 12, fax: 22 642 36 25