1. Aktualności
  2. Polska

Włoszczowa (OSM): Aby dobrze sprzedać, trzeba umiejętnie połączyć wszystkie instrumenty marketing mix

Źródło: Forum Mleczarskie Handel
Autor: Janusz Górski
© włoszczowa (osm)

 – Polska jest znaczącym producentem mleka na świecie i w dobie globalizacji jesteśmy częścią tego rynku – mówi Forum Mleczarskiemu Handel Ryszard Pizior, Prezes Zarządu mleczarni Włoszczowa (OSM). – Nasz popyt wewnętrzny nie jest wystarczający, aby zbilansować produkcję, musimy eksportować, a nasze wyroby cieszą się dobrą opinią wśród odbiorców. Jednym z głównych wyrobów eksportowych są sery żółte dojrzewające. Koniunktura na sery była w 2019 r. zmienna. W pierwszym półroczu ceny serów zniżkowały, zaś producenci w Europie zachodniej oferowali je w znacznie niższych cenach niż polscy producenci. Najniższe ceny notowane były w maju, wówczas sery z Europy zachodniej zalewały rynki Europy południowej. Niestety, niektóre polskie firmy również sprowadzały sery na nasz rynek, przez co nasilała się niezdrowa konkurencja cenowa.

– Nasz rynek wewnętrzny jest bardzo ważny dla rodzimych producentów, szczególnie ważny dla naszej spółdzielni. Od wielu lat strategia sprzedaży, którą stosujemy, ukierunkowuje wszelkie działania na rozwój tego rynku. Sery z Włoszczowy są od dwóch lat produktami z „czystą etykietą”. Wcześniej mieliśmy wiele zapytań, szczególnie zagranicznych, o sery bez konserwantów, jednak nie byliśmy w stanie spełnić oczekiwań kontrahentów. W końcu zapadła decyzja o wprowadzeniu niezbędnych zmian technicznych i technologicznych. Reakcja rynku była łatwa do przewidzenia, co przełożyło się na wzrost liczby zamówień – podkreśla nasz rozmówca.

– Nie jest tajemnicą, że wszystko można wyprodukować, ale prawdziwą sztuką jest sprzedać. Aby dobrze sprzedać, trzeba umiejętnie połączyć wszystkie instrumenty marketing mix, a więc produkt, cenę, dystrybucję i promocję. Od 2007 r. kiedy zacząłem pracę jako kierownik działu handlu i marketingu we Włoszczowie, starałem się zbudować dobry zespół handlowy i marketingowy, który przede wszystkim potrafi identyfikować potrzeby rynku i przewidywać trendy rynkowe. Wszyscy, począwszy od producentów mleka, poprzez produkcję, działy pomocnicze, handel i marketing pracujemy po to, by jak najlepiej spełnić oczekiwania naszych konsumentów. W ciągu ostatnich 10 lat sprzedaż naszych serów rosła średnio o 1000 ton rocznie. To bardzo dobry, a wręcz imponujący wynik. W kolejnych latach nie może być gorzej – mówi Ryszard Pizior, Prezes Zarządu mleczarni Włoszczowa (OSM).