1. Aktualności
  2. Świat

Maroko: Niezwykłe konsekwencje protestu konsumentów w social media

Źródło: aawsat.com; bloomberg.com
Autor: Janusz Górski

Sytuacja w Maroku wcale nie zapowiadała się na tak dramatyczną. Ceny produktów mleczarskich firmy Danone wzrosły w sposób odczuwalny wraz cenami wody i paliw. Choć firma Danone zarzeka się, że nie podniosła cen, ceny na półkach pokazały się wyższe. Zmiany cen w kwietniu na poziomie 3% potwierdziły również oficjalne statystyki rządowe. To spowodowało, że konsumenci w tym – dość stabilnym jak na warunki północnoafrykańskie – kraju ogłosili w drugiej połowie kwietnia facebookowy bojkot wybranych produktów.
Bojkot szczególnie dotknął produkty firmy Danone, dalej producentów wybranych wód mineralnych i wyrobów z ryb.


W efekcie Danone spodziewa się 150 mln dirhamów straty (ok. 16 mln USD) w pierwszym półroczu wobec 56 mln dirhamów zysku rok temu. Ogłosił przy tym redukcję etatów krótkoterminowym pracownikom, co oznacza problem dla tysiąca osób. Danone obniżył również skup mleka o 30%, a skupuje surowiec od 120 tys. dostawców. Zakład pracuje na 50% możliwości.
Protesty mają związek z widoczną biedą i korupcją.
Branżę mleczarską w Maroku reprezentują głównie Central Laitiere Danone oraz Copag Cooperative (Jaouda), które podzieliły rynek. Stawkę zamyka Bel i kilku małych producentów tj. Best Milk, Domaines Agricole, Colainord oraz Colaimo.