1. Aktualności
  2. Świat

Francja: Sodiaal wprowadzi nową strategię. Wyłoży na inwestycje 230 mln euro

Źródło: Forum Mleczarskie
Autor: Janusz Górski

Jedna z największych firm mleczarskich we Francji: spółdzielnia Sodiaal ogłosiła plan transformacji. Jej celem jest osiągnięcie poziomu rentowności na poziomie osiąganym przez 5 największych przedsiębiorstw mleczarskich w terminie do 2025 r. Jest to prawdziwe wyzwanie, ponieważ punktem honoru francuskiej spółdzielni jest dalszy skup i przetwarzanie mleka pochodzącego z 70 departamentów. Firma podkreśla, że dzięki formule własnościowej konsoliduje i umacnia francuską spółdzielczość. W ciągu ostatnich 6 lat firma wchłonęła struktury firm Entremont i 3A.
Sodiaal stawia sobie teraz za cel przyspieszenie wzrostu poprzez weryfikację asortymentu i inwestycje o wartości 230 mln euro. Firma oczekuje wzrostu obrotów o 500 mln euro.


Po stronie działań w zakresie asortymentu firma położy nacisk na rozwój kategorii serów o wartości dodanej (chodzi tu zwłaszcza o sery z oznaczeniami Chroniona Nazwa Pochodzenia: ChNP i Chronione Oznaczenie Geograficzne: ChOG). Celem będzie zwiększenie udziałów rynkowych we Francji oraz wejście do czołówki w Niemczech, Belgii, Włoszech i Hiszpanii. Sodiaal zwiększy też swoją aktywność w Chinach w segmencie mlek premum dla niemowląt, gdzie zwiększać będzie udział mleka organicznego. Firma wspomina także – dość ogólnie – o planach dla produktów proszkowych wysokobiałkowych.
Firma uczestniczy w działaniach będących odpowiedzią na oczekiwania społeczne (wypas na trawie, żywienie bez GMO dla krów, dobrostan zwierząt, uczciwe wynagrodzenie producentów itp.). Firma dążyć będzie do uzyskania 35% obrotów na rynkach międzynarodowych.
Sodiaal wprowadzi również plan wydajności mający na celu wygenerowanie 150 mln euro oszczędności w ciągu czterech lat w obszarze optymalizacji zakupów i wydajności przemysłowej
Sodiaal planuje dalej kontynuować owocną współpracę z firmami mleczarskimi Savencia Fromage&Dairy oraz Laita.
Sodiaal to pierwsza francuska spółdzielnia mleczarska i trzecia w Europie. Na dzień 31 grudnia Sodiaal miał ponad 20 tys. członków-producentów z 12 541 gospodarstw, 9100 pracowników i ponad 70 obiektów we Francji. Skupił 4,71 mld litrów mleka w 70 francuskich departamentach i osiągnął obrót w wysokości 4,8 mld euro w 2016 r..
Sodiaal posiada takie marki jak Entremont, Monts & Terroirs, Candia, Euroserum, Nutribio, Bonilait, Boncolac oraz 49% udziałów w marce Yoplait razem z General Mills.