1. Aktualności
  2. Polska

JAS-FBG: Potrzebna sieć regularnych połączeń intermodalnych

Źródło: Forum Mleczarskie Handel
Autor: Janusz Górski
© volvo

– Szanse Polski na rozwój terminali kontenerowych i wzrost udziału przewozów kombinowanych w rynku, związane są bezpośrednio z rozwojem transportu kolejowego – mówi Forum Mleczarskiemu Handel Wojciech Kunderak, Zastępca Dyrektora ds. Spedycji Kolejowej w firmie JAS-FBG. – W ostatnich latach liczba terminali kontenerowych na terytorium Polski uległa zwiększeniu. Powstało kilka bardzo nowoczesnych terminali, jednak większość z nich została „uszyta na miarę” dla konkretnych klientów. Aby korzystanie z terminali kontenerowych pozwalało wszystkim przedsiębiorcom decydującym się na tą formę organizacji transportu osiągnąć oczekiwaną optymalizację kosztów, niezbędne jest stworzenie sieci regularnych połączeń intermodalnych.


– Jednak by taka sieć powstała, potrzebna jest odpowiednia polityka państwa w zakresie stabilnego finansowania infrastruktury kolejowej. W chwili obecnej stawki za dostęp do infrastruktury kolejowej, są dużo wyższe niż do drogowej. Wyrównanie szans dla obu rodzajów transportu poprzez zmniejszenie dysproporcji opłat dostępowych może spowodować zauważalne przejęcie wolumenu towarów przez kolejowych przewoźników/operatorów intermodalnych oraz obsługujących je terminali kontenerowych – wskazuje nasz rozmówca.
– Master Plan dla transportu kolejowego w Polsce do 2030 roku, opublikowany w roku 2008, precyzuje zakres działań niezbędnych do rozwoju transportu kolejowego w kraju. Pozostało jeszcze 14 lat do jego realizacji, a rokowania znacznego wzrostu udziału transportu kolejowego w rynku przewozów w najbliższym czasie są raczej ograniczone. Zwłaszcza przy obecnych dysproporcjach w wydatkach na infrastrukturę drogową i kolejową na zdominowanym przez stale rozwijający się transport drogowy rynku. Na razie inwestycje w infrastrukturę liniową determinowane są głównie przez prace remontowe i modernizacyjne, służące podtrzymaniu jej wydolności lub poprawie. W polskich realiach geograficznych, niewykorzystaną szansą dla krajowego transportu kolejowego nadal są przewozy tranzytowe, zwłaszcza w osi północ-południe, z polskich portów, które odgrywają rolę naturalnego integratora łańcucha dostaw. Warunkiem powodzenia jest jednak inwestycja w infrastrukturę dostępową, która sama w sobie na niewiele się przyda bez rozwiniętych połączeń kolejowych, głównie tych o charakterze magistralowym – podsumowuje Wojciech Kunderak, Zastępca Dyrektora ds. Spedycji Kolejowej w firmie JAS-FBG.