1. Aktualności
  2. Świat

Afryka: Arla Foods dalej inwestuje na Czarnym Lądzie

Źródło: Forum Mleczarskie
Autor: Janusz Górski

Firma utworzyła dwie spółki joint-venture w Nigerii (z firmą Tolaram) i w Senegalu (z Attieh Group). Nowe spółki umożliwią Arli dalszą rozbudowę dystrybucji i sprzedaży w Zachodniej Afryce. Arla Foods podobnie jak Danone inwestuje w Afryce w poszukiwaniu możliwości dalszego rozwoju poza dojrzałymi i nasyconymi rynkami. Dotychczas Arla Foods uzyskiwała wartość sprzedaży na poziomie 90 mln euro na obszarze subsaharyjskim. Do 2020 roku ma to być 460 mln euro.
Szczególnie duży popyt Arla obserwuje na mleko w proszku i mleko płynne wśród średniej klasy, która rośnie w zachodniej Afryce bardzo szybko. Duży potencjał ma również masło i sery.


Rosnący poziom życia wpływa na poszukiwanie bezpiecznej i akceptowalnej żywności przez społeczeństwa. Co więcej, zachodnia Afryka cierpi na deficyt mleka, co daje duże możliwości sprzedażowe. Traktujemy ten rynek długoterminowo – podkreśla Steen Hadsbjerg, Szef Arla Foods na region subsaharyjski.
W Nigerii Arla Foods sprzedaje obecnie towary o wartości 80 mln euro. Do 2020 roku spodziewa się wzrostu obrotów do 240 mln euro. Gospodarka Nigerii rozwija się w tempie 2-3% rocznie, społeczeństwo jest młode, coraz lepiej wykształcone i ambitne. To sprawia, że Nigeria jest doskonałym rynkiem dla Arla Foods. Firma obejmie w nowych strukturach 50% udziałów.
W Senegalu Arla Foods dotąd nie oferowała swoich produktów, ale poprzez joint-venture z Attieh Group sprzedaż powinna kształtować się na poziomie 32 mln euro w 2020 roku. Arla Foods obejmie tu 75% udziałów.
Tolaram Group jest czołowym dystrybutorem dóbr FMCG oraz producentem żywności instant i olejów jadalnych. Zaopatruje 500 tys. placówek handlowych. Firma osiąga 1 mld USD przychodów.
Attieh Group jest z kolei czołowym dystrybutorem oraz producentem opakowań z siecią punktów sprzedaży detalicznej (z supermarketami włącznie). Obroty firmy to 80 mln euro.