1. Aktualności
  2. Polska

Polomarket i Stokrotka mogą utworzyć wspólnego przedsiębiorcę. Transakcja nie doprowadzi do ograniczenia konkurencji

Źródło: UOKiK
Autor: Janusz Górski

Wspólny przedsiębiorca, pod nazwą Polskie Supermarkety zostanie utworzony, aby koordynować politykę zakupową dla sieci sklepów uczestników koncentracji. Ma m.in. prowadzić negocjacje z dostawcami, opracowywać listę zakupową oraz organizować bezpośredni import wybranych towarów.Polomarket jest m.in. właścicielem dwóch hurtowni obsługującej ogólnopolską sieć sklepów pod tą samą nazwą. Stokrotka stoi na czele ogólnopolskiej sieci sklepów własnych i franczyzowych działających pod marką Stokrotka. Jej jedynym udziałowcem jest Emperia Holding.

Polskie Supermarkety nie będą prowadzić działalności na rynkach, na których pokrywa się aktywność uczestników koncentracji – czyli zaopatrzenia lub sprzedaży hurtowej artykułów konsumpcyjnych codziennego użytku (AKCU). Na tych rynkach również nie dojdzie do ograniczenia konkurencji. Hurtownie uczestników koncentracji znajdują się w różnych województwach, dlatego nie konkurują bezpośrednio ze sobą. Koncentracja nie doprowadzi również do zmiany struktury rynku zaopatrzenia w AKCU. W dotychczasowym orzecznictwie UOKiK oraz Komisji Europejskiej jest on określany jako krajowy, a wspólne udziały uczestników koncentracji nie są na tyle wysokie, żeby mogły być zagrożeniem dla konkurencji.Zgodnie z przepisami transakcja podlega zgłoszeniu do urzędu antymonopolowego, jeżeli biorą w niej udział przedsiębiorcy, których łączny obrót w roku poprzedzającym przekroczył 1 mld euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce.Decyzje wyrażające zgodę na dokonanie koncentracji wygasają, jeżeli transakcja nie zostanie dokonana w terminie 2 lat od ich wydania. Na stronie internetowej Urzędu zamieszczane są informacje na temat wszystkich prowadzonych przez Urząd postępowań antymonopolowych w sprawach koncentracji. Więcej informacji o zasadach łączenia przedsiębiorców w przygotowanym specjalnie opracowaniu.