1. Aktualności
  2. Polska

Mlekoma Dairy: Serowe gusta Polaków ewoluują wraz ich aspiracjami

Źródło: Forum Mleczarskie Handel
Autor: Janusz Górski
© mlekoma

– Obserwując rynkowe trendy sprzedażowe w segmencie serów, uwagę zwraca coraz większa różnorodność gatunków serów twardych, w tym długodojrzewających – mówi Forum Mleczarskiemu Handel Jacek Filip, Dyrektor Regionalny Sprzedaży w firmie Mlekoma Dairy. – W obecnej trudnej sytuacji na rynku mleczarskim, producenci szukają nowych rozwiązań, m.in. poszerzając swoją ofertę o gatunki serów wcześniej słabo znanych (np. Havarti). Dostrzeżono zmieniające się w ostatnim 20-leciu gusta kulinarne Polaków, rozwijające się proporcjonalnie do ich podróżniczych aspiracji oraz kształtowane przez coraz bardziej popularne ostatnimi czasy kulinarne programy typu talent show.


– W efekcie dzisiaj w większości samoobsługowych sklepów znajdziemy na półce duński długodojrzewający ser Havarti zarówno w plastrach jak i porcjach. Ser ten w wersji twardej jest wzorowany na dobrze znanym już w Polsce serze tylżyckim. Jego smak w miarę upływu czasu przechodzi z maślanego, bardzo słodkiego do słonego z nutą orzechów laskowych. Poleca się go m.in. do fondue. Obecnie w ofercie ser ten posiada m.in.: Arla, Mlekoma, Mlekpol, Łowicz.
– Istnieją również całe gamy serów długodojrzewających wyprodukowanych wg własnych receptur polskich producentów. Najbardziej znany jest Spomlek i jego „Skarby Serowara”, do których zalicza się Bursztyn, Rubin, Szafir, Grand Radamer i Grand Gouda. Na trend odpowiedziała także Mlekovita z flagowym produktem Księżan w tym segmencie dostępnym w plastrach i porcjach – wylicza nasz rozmówca.
– Analizując ten rynek, należy zwrócić uwagę jeszcze na coraz większą dynamikę sprzedaży serów plastrowanych, która odpowiada w większości za całościowy wzrost sprzedaży serów w Polsce. Niewątpliwie przyczynił się do tego spopularyzowany w ostatnich latach wygodny tryb życia, w którym najważniejszy jest produkt długo zachowujący świeżość, stosunkowo łatwo i szybko dostępny, w przeciwieństwie do serów plastrowanych sprzedawanych na wagę na stoiskach tradycyjnych w sklepach wielkopowierzchniowych. Ów trend zauważyły również dyskonty, które oferują często tylko sery plastrowane (np. Biedronka) – dodaje Jacek Filip, Dyrektor Regionalny Sprzedaży w firmie Mlekoma Dairy.