1. Aktualności
  2. Świat

Firma DAF i TNO przedstawiają program „EcoTwin”

Źródło: DAF
Autor: Janusz Górski
© daf

Podczas tygodnia motoryzacji firma DAF i TNO zaprosiły holenderską minister infrastruktury i środowiska, Schultz van Haegen, oraz belgijską minister transportu, Galant, na prezentację projektu „EcoTwin”. Podczas pokazu, który odbył się na drodze N270 w pobliżu Helmond, dwa pojazdy ciężarowe połączone ze sobą za pośrednictwem sieci bezprzewodowej jechały jeden za drugim w bliskiej odległości. Kierowca drugiego samochodu ciężarowego nie musiał przyspieszać, hamować ani kierować pojazdem.


Sprzężenie dwóch pojazdów określa współpracę dwóch samochodów ciężarowych, jadących w niewielkiej odległości poprzez zastosowanie technologii zautomatyzowanej jazdy. Celem eksperymentu EcoTwin było wykazanie, że drugi pojazd teoretycznie może podążać tuż za pierwszym, wykorzystując informacje z radaru i kamery, przekazywane za pośrednictwem komunikacji bezprzewodowej. W wyniku tego procesu drugi pojazd automatycznie przyspiesza, hamuje, a także kieruje.
Celem tego projektu opracowanego we współpracy z firmą TNO jest możliwie największe zmniejszenie odstępu między pojazdami ciężarowymi, aby uzyskać w perspektywie oszczędności paliwa rzędu 10% oraz spadek emisji CO2 o podobnej wartości.
Na drodze około 2020 roku
– Wprawdzie pokazaliśmy, że tzw. automatyczne sprzężenie dwóch pojazdów ciężarowych jest teoretycznie możliwe, jednak nie oznacza to, że projekt jest ukończony – powiedział Ron Borsboom, członek zarządu firmy DAF Trucks N.V., który odpowiada za rozwój produktów. – Czeka nas jeszcze sporo pracy, zanim zyskamy pewność, że ta technologia jest niezawodna w każdej sytuacji. Należy również podjąć odpowiednie działania w zakresie przepisów prawnych i odpowiedzialności. Wspólnie z firmą TNO przewidujemy, że firmy transportowe będą mogły bezpiecznie korzystać ze sprzężenia na holenderskich autostradach i głównych drogach regionalnych około 2020 roku.
Kolejnym krokiem po prezentacji jest testowanie projektu Eco Twin na terenie portu w Rotterdamie. W tym projekcie wspieranym przez ministerstwo infrastruktury i środowiska uczestniczy również zarząd portu w Rotterdamie i organizacja Transport en Logistiek Nederland (TLN).
Firma DAF – producent innowacyjnych samochodów ciężarowych – nieustannie poszukuje rozwiązań przyczyniających się do dalszego umacniania swojej pozycji w dziedzinie oszczędności paliwa i wynikającej z niej niższej emisji CO2. EcoTwin to jedna z obiecujących technologii, które przyczyniają się do zwiększania ogólnej wydajności transportu, a zatem spełniania jednego z podstawowych założeń stawianych podczas produkcji pojazdów ciężarowych marki DAF.
Firma DAF Trucks N.V. część amerykańskiego koncernu PACCAR Inc, jednego z największych na świecie producentów ciężkich pojazdów ciężarowych — jest wiodącym producentem lekkich, średnich i ciężkich pojazdów ciężarowych. DAF produkuje kompleksową gamę ciągników siodłowych i podwozi pojazdów ciężarowych, dzięki czemu w jej ofercie można znaleźć rozwiązania do wszystkich zastosowań transportowych. Firma jest również wiodącym dostawcą usług: umów MultiSupport na naprawy i serwis, usług finansowych firmy PACCAR Financial oraz dostaw najwyższej klasy części zapewnianych przez firmę PACCAR Parts. Dodatkowo DAF opracowuje i wytwarza podzespoły, takie jak osie i silniki, zwłaszcza dla producentów autobusów i autokarów na całym świecie. Firma DAF Trucks N.V. dysponuje zakładami produkcyjnymi w Eindhoven w Holandii, Westerlo w Belgii, Leyland w Wielkiej Brytanii i Ponta Grossa w Brazylii oraz ponad tysiącem punktów dealerskich i serwisowych na całym świecie.